Vervallen matroos-motordrijver en wijziging bemanningsvoorschriften
In het kader van modernisering van de bemanningsvoorschriften op de Rijn heeft de Centrale Commissie voor de RIjnvaart (CCR) te Straatsburg besloten tot wijzigingen van diverse bemanningsvoorschriften en het vervallen van de functie matroos-motordrijver. Het nieuwe Reglement voor Scheepvaartpersoneel op de Rijn wordt per 1 december 2017 van kracht.
Matroos-motordrijver
Deze functie is een uit een tijd dat motoren nog handmatig gesmeerd moesten worden tijdens het varen wat hedendaags niet meer nodig is. De functie van machinist blijft bestaan, maar er komt een vrijstellingsregeling. Deze houdt in dat de machinist mag worden vervangen door een volmatroos en, indien er ook een volmatroos in de tabel is opgenomen, één volmatroos mag worden vervangen door een matroos.
Overige belangrijke wijzigingen per 1 december 2017
- In de bemanningstabel hechte samenstellen vervalt groep 6. De bemanningssamenstelling genoemd in groep 5 geldt voortaan ook voor deze groep.
- Wanneer een dagtochtschip minder passagiers dan maximaal toegestaan is aan boord heeft en daarmee in een lagere groep zou kunnen vallen is het toegestaan de bemanningsvoorschriften uit de lagere groep toe te passen. In wezen is dit een soortgelijke regeling als in de Binnenvaartregeling maar dan alleen voor dagtochtschepen.
- De mogelijkheid dat een lichtmatroos gedurende drie maanden een school bezoekt wordt verruimd.
Voor de exacte wijzigingen kan je het besluit van de CCR raadplegen welke hier te downloaden is.