Digitale vaardocumenten Update oktober 2017
In 2014 was de SAB op eigen inititief begonnen aan het concept om het vaartijdenboek en dienstboekje te digitaliseren. In 2015 is hier succesvol een kleinschalige pilot mee gedraaid met een aantal schepen. Nu in 2017 is de SAB in opdracht van Prominent via het Scheepvaart & Transportcollege bezig om een 2e pilot te draaien met een verbeterd concept voor een digitaal vaartijdenboek en dienstboekje.
Zo wordt er momenteel hard gewerkt aan een "Vesselunit" welke de basis zal zijn voor het digitale vaartijdenboek. In samenwerking met de IISR bemanningspas die de SAB sinds 2015 uitgeeft, zal dit systeem een sluitende vaar- & rustijd registratie creeeren. Op basis van moderne technieken zoals GPS/AIS, 3G internetconnectie, RFID technologie, en touchscreen zal de "Vesselunit" volledig autonoom werken en veel adminsitratieve lasten uit de handen van de schipper halen. De unit kan o.a. automatisch de scheepsreizen registreren, vaar- en rusttijden van bemannings inclusief de nieuwe arbeidstijdenregeling, aangeven of er genoeg bemanningsleden aan boord zijn voor bepaalde exploitatiemodes in bepaalde gebieden en nog veel meer. Door de koppeling met de bemanningspas kunnen bemanningsleden in hun eigen online omgeving zien welke reizen en vaardagen ze gemaakt hebben. Ook het automatisch verhogen van functies horen hierbij tot de mogelijkheden!
De verwachting is dat de pilot begin november 2017 van start zal gaan op 10 schepen varend op de Donau, de Rijn en andere binnenlandse wateren. De bevindingen en uitkomsten van de pilot zullen de fundatie zijn voor toekomstige projecten, en uiteindelijk tot wijziging van wet- & regelgeving.