Raamwerken
Vanaf 1 januari 2020 wordt een aantal wijzigingen doorgevoerd in de raamwerken Matroos, Schipper en Schipper rondvaartboot beperkt vaargebied. In elk raamwerk is in hoofdstuk 7 een overzicht van de wijzigingen opgenomen. Deze wijzigingen zijn afgestemd met de desbetreffende Technische Commissies en besproken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
De gewijzigde raamwerken staan inmiddels op de website van het CBR en treden in werking per 1 januari 2020. De huidige raamwerken zijn vanaf die datum niet meer geldig.
SAB vaartijdverklaring
Kandidaten die na 1 januari 2020 aan het praktijkexamentraject Schipper of Schipper rondvaartboot beperkt vaargebied starten, moeten hun vaardagen aantonen middels een vaartijdverklaring van de SAB. Voorafgaande aan elke toets moet de kandidaat bij de SAB zijn/haar vaartijd aantonen. Dit betekent dat de kandidaat vier keer een vaartijdverklaring moet aanvragen. De SAB heeft voor deze praktijkexamentrajecten een speciaal vaartijdformulier ontwikkeld, waarop bij voldoende vaartijd een stempel wordt gezet. De afgestempelde verklaring neemt de kandidaat mee naar de praktijktoetsen. Deze wijziging is doorgevoerd om te voorkomen dat er onduidelijkheid ontstaat bij het tellen van de vaardagen, bij aanvang van de praktijktoetsen 2 en 3 door de assessoren.
Op de website van het CBR en in de oproepbrieven aan de kandidaat is per praktijktoets aangegeven wat de kandidaat moet meenemen naar de toets, zoals hier op de pagina van praktijktoets 1 Schipper.
Publicatie toetsmatrijzen
Vanaf 1 februari 2020 worden er drie nieuwe toetsmatrijzen gepubliceerd. Deze toetsmatrijzen bevatten wijzigingen die ingaan per 1 mei 2020. De wijzigingen zijn afgestemd met de betreffende Technische Commissies en het College van Deskundigen. Het gaat om de toetsmatrijzen van de theorie-examens:
- Laden en Lossen
- Kennis Vaarwater
- Kennis Schip & Motorkennis
De huidige toetsmatrijzen zijn nog geldig tot 1 mei 2020, daarna vervallen deze en treden de nieuwe toetsmatrijzen in werking.