Aantal wachtenden aan de SAB balie op dit moment is: 0

Digitale vaardocumenten Update oktober 2017IISR concept bedrukking sideview

In 2014 was de SAB op eigen inititief begonnen aan het concept om het vaartijdenboek en dienstboekje te digitaliseren. In 2015 is hier succesvol een kleinschalige pilot mee gedraaid met een aantal schepen. Nu in 2017 is de SAB in opdracht van Prominent via het Scheepvaart & Transportcollege bezig om een 2e pilot te draaien met een verbeterd concept voor een digitaal vaartijdenboek en dienstboekje. 

Vervallen matroos-motordrijver en wijziging bemanningsvoorschriftenccr logo

In het kader van modernisering van de bemanningsvoorschriften op de Rijn heeft de Centrale Commissie voor de RIjnvaart (CCR) te Straatsburg besloten tot wijzigingen van diverse bemanningsvoorschriften en het vervallen van de functie matroos-motordrijver. Het nieuwe Reglement voor Scheepvaartpersoneel op de Rijn wordt per 1 december 2017 van kracht.

Wijziging milieuboot Volkerakperceel vos

Wegens omstandigheden wordt het perceel voor de milieuboot tussen Volkerak - Kreekrak en Krammersluizen opnieuw aanbesteedt per 1-1-2018. Vanaf 1 november 2017 zal er tijdelijk een andere milieuboot varen in dit perceel. Het nummer hiervoor per 1-11-2017 zal 06-23885306 zijn.

De milieuboot Volkerak vaart tussen de Volkeraksluis, de Krammersluis en de Kreekraksluis. Bij deze milieuboot kunt u bilgen (onder platen of rechtsstreek uit een opvangtank) en afgewerkte olie afgeven.

foto vaartijdverklaringVaartijd zonder dienstboekje goedkeuren (voor CBR-examens) vanaf 1 november naar de SAB

Voor de toelating voor de CBR-examens binnenvaart/rijnvaart is het nodig vaartijd aan te tonen. Tot voorheen kon dit bij het CBR voor schepen waarvoor een dienstboekje niet verplicht is of wanneer de vaartijd is op gedaan op niet-bedrijfsmatige schepen. Omdat de SAB het tellen van de vaartijd als primaire taak heeft, wordt ook het goedkeuren van deze vaartijd vanaf 1 november 2017 bij de SAB belegd. Dossiers die na dit tijdstip bij het CBR binnen komen worden doorgestuurd naar de SAB. Meer informatie over de benodigde vaarttijden voor examens is te vinden op: https://www.cbr.nl/schipper-rkm.pp.

Als het dienstboekje niet wettelijk verplicht is voor de desbetreffende bedrijfsmatige vaart moet de vaartijd worden aangetoond door middel van een door de werkgever afgegeven en ondertekende verklaring (daarbij moeten ook loonopgaven en/of ander aanvullend bewijsmateriaal worden meegezonden). Tevens moet verklaard worden waarom er geen dienstboekverplichting is. Blanco vaartijdverklaringen zijn bij de SAB verkrijgbaar.

Uniformiteit Codering AfvalstoffenRecycleSymbol

Medio september van dit jaar heeft er een oriënterend gesprek plaatsgevonden tussen een aantal rederijen, ontvangstvoorzieningen, het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam en de SAB. Uit deze bijeenkomst bleek dat er behoefte is aan éénduidigheid t.o.v. het scheiden van afval aan boord en het gescheiden afgeven van dit afval in de havens en langs de rivieren.
De een heeft een bedrijfspolicy waardoor het scheiden automatisch wordt uitgevoerd, voor de ander is het niet zo vanzelfsprekend. Dit kan diverse oorzaken hebben waaronder een tekortkomende infrastructuur, maar ook de verschillende handhaving van kleuren, namen en pictogrammen ten opzichte van bijvoorbeeld het buitenland en de zeevaart.

Nieuwe website

Nieuwe website sabni.nl

Vanaf maandag 11 september is de nieuwe website van de SAB in de lucht. Er is geprobeerd om alle onderwerpen zo duidelijk mogelijk te vermelden door bijvoorbeeld afbeeldingen van de vaardocumenten toe te voegen die een link vormen naar de betreffende informatie. De belangrijkste en meest gevraagde basisinformatie, zoals de openingstijden, het adres en het telefoonnummer, vindt je op de pagina waarop je binnenkomt, de homepage. Onder aan de homepage staan links waarmee je versneld naar veel gevraagde onderwerpen kunt, zoals de lijst met keuringsartsen voor een medische keuring binnenvaart en de aanvraagformulieren voor vaardocumenten.
En...er is een noviteit toegevoegd aan de site. Op de homepage vind je nu rechts bovenin informatie over het aantal wachtenden bij de SAB-balie 

Bekijk uw persoonlijke vaargegevens online met de IISR-card

Sinds 1 januari 2016 ontvangt iedere houder van een dienstboekje binnenvaart gratis een persoonsgebonden bemanningspas, de IISR-card. Het project IISR is een onderdeel van de SAB Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart (SAB). Het systeem is opgezet om de vaartijd- en functieregistratie in de binnenvaart te digitaliseren. Het project bevindt zich momenteel in een pilot-fase en vervangt (nog) niet het dienst- en vaartijdenboek.

Met een IISR-card heeft u nu al wel zelf online inzicht in uw gegevens door middel van een persoonlijke toegangspas en –code. U ziet bijvoorbeeld uw adresgegevens; uw behaalde diploma’s, gemaakte vaartijd, functie enz.

Pagina 1 van 2

Bestel via onze webshop

U kunt snel eenvoudig uw vaardocumenten bestellen via onze webshop.

Bestellingen via de webshop worden sneller afgehandeld en zijn goedkoper in verzendkosten.

Klik hier voor onze webshop.

Openingstijden balie

Maandag 09:00 - 16:00
Dinsdag 09:00 - 16:00
Woensdag 09:00 - 16:00
Donderdag 09:00 - 16:00
Vrijdag 09:00 - 16:00
Zaterdag Gesloten
Zondag Gesloten

Bezoekadres

Waalhaven Z.Z. 19
3089 JH Rotterdam

Tel : +31 (0) 10 798 98 98
Fax: +31 (0) 10 404 80 19

Postadres

Postbus 5700
3008 AS Rotterdam

© 2017 SAB All Rights Reserved.

Geachte bezoeker,

Onze website maakt gebruik van cookies. Deze zijn nodig voor het correct functioneren van onze website. Lees meer....

Accepteren

SAB Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart (SAB) en cookies

Uiteraard respecteert de SAB uw privacy en heeft de SAB ervoor gezorgd dat u met de cookies niet persoonlijk kan worden geïdentificeerd. Gegevens die wel in de cookies staan opgeslagen, bewaart de SAB zorgvuldig en worden niet met andere partijen gedeeld (behalve onze affiliates) tenzij dit wettelijk verplicht is.
Om de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, gebruikt de SAB tevens andere cookies. Deze cookies zijn afkomstig van: Google Analytics, Google +1, AddThis, Double Click, XGraph en Livechatinc. Google Analytics, Google +1 en AddThis leveren rapportages over hoe bezoekers onze website gebruiken. Om daarvan gebruik te kunnen maken, plaatst de SAB cookies. De cookies verzamelen onder meer anonieme gegevens over uw surfgedrag en IP-adres. de SAB heeft geen controle over wat deze partijen met de cookies doen.

In- en uitschakelen van cookies

Cookies kunt u in- en uitschakelen of verwijderen via uw browser.

 

Dit cookiebeleid is voor het laatst herzien op 09-01-2017