SAB column 'Rode Neuzen-dagen'

Met niesende en rode neuzen gaan veel mensen deze maand de feest­dagen tegemoet. Na even weer wat meer van de coronavrijheid te hebben geproefd, is niet alleen het coronacijfer weer gestegen maar heeft ook het gewone griep- en verkoudheidsvirus zijn weg weer gevonden in de maatschappij. 

Het klinkt gek, maar je zou bijna blij zijn dat je ook nog een ouderwetse verkoudheid of een griepje mag hebben zonder dat na een stokje in je neus blijkt dat er op de test­cassette een tweede streepje verschijnt. Vroeger konden we nog zeggen: ‘Vervelend, maar goed voor je weerstand’. Dat ligt nu iets gecompliceerder. 

Ook op de werkvloer ben je alerter op symptomen dan voorheen, ook al is aan boord van een schip het houden van afstand heel moeilijk. Met z’n allen doen we ons best om met de Kerst­dagen er weer beter voor te staan.
Ondanks coronategenvallers blijft de SAB, met voorzorgs­maatregelen, gewoon beschikbaar voor de binnenvaart. De SAB-balie blijft vooralsnog gewoon open. De SAB vraagt je wel dringend om respect te hebben voor de verplichte ander­halve meter afstand en de verplichting tot het dragen van een mondkapje in de balie- c.q. openbare ruimte. Houd elkaar gezond en kom niet eerder op jouw afspraak dan vijf minuten vóór de afgesproken tijd, om drukte in de wachtruimte te voorkomen.

Heb je een afspraak voor de SAB-balie gemaakt? Dan ontvang je een bevestiging van deze afspraak. Onderaan de mail vind je een reserveringsnummer. Met dit nummer kun je je bij de zuil in de centrale hal aanmelden en ontvang je een ticket met een nummer. Via het televisiescherm wordt je nummer opgeroepen als je aan de beurt bent.
Let op! Deze bevestigingsmail bevat ook een bijlage waarin vermeld staat wat je aan documenten moet overleggen voor jouw gedane aanvraag. Vergeet niet om deze door te lezen om eventuele teleurstellingen aan de balie te voorkomen.
Versie 07-12-2021

Versie 26-10-2021

Persbericht

Emissielabel binnenvaart vanaf november beschikbaar

Binnenvaartschippers kunnen vanaf 15 november een emissielabel aanvragen voor binnenvaartschepen en drijvende werktuigen. De Stichting Afvalstoffen en Vaardocumenten Binnenvaart zal dit label verstrekken in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, dat daarmee een afspraak uit de Green Deal in de praktijk brengt.

Het label is het afgelopen jaar ontwikkeld door het Expertise en Innovatiecentrum Binnenvaart (EICB) en het ministerie in samenspraak met diverse belanghebbenden uit de maritieme sector. Een van de voornaamste doelen is om de schipper een middel te geven waarmee hij of zij kan aantonen hoe schoon het schip is op basis van de daadwerkelijke uitstoot. Veel schepen beschikken niet over een CCRII, laat staan een Stage V motor, maar kunnen door nabehandelingstechnieken wel vergelijkbare emissiewaarden halen. Daarnaast zijn er schepen die varen met grote concentraties HVO of andere biobrandstoffen, maar de bijdrage aan CO2-reductie wordt niet erkend. Het label brengt daarin verandering.

Het label bestaat uit twee onderdelen: een letter en een cijfer. De toegekende letter geeft de gesteldheid aan met betrekking tot de klimaatemissies. Het cijfer geeft aan hoe goed het schip presteert op het gebied van luchtkwaliteit in verhouding tot CCRII en Stage V. Een schip met label A0 kan als klimaatneutraal en emissieloos worden beschouwd. Een schip met label E5 zit juist weer aan de andere kant van het spectrum. Het emissielabel kan worden aangevraagd voor vrachtschepen, passagiersschepen en drijvende werktuigen. Historische schepen behoren niet tot de doelgroep, maar mogen in principe wel een label aanvragen. Door het lagere aantal vaaruren, zal de impact voor deze groep minder groot zijn.

“Het label biedt de schipper een laagdrempelige manier om te laten zien hoe goed zijn of haar schip presteert als het gaat om uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof”. Aldus Barbara Visser, demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat. “De bedoeling is dat het label helpt om de verduurzaming in de binnenvaart te bevorderen. We zullen binnen twee jaar een evaluatie doen naar de resultaten van het label.’’

Schippers worden overigens niet verplicht een label aan te vragen. Aanvragen van het label is vrijwillig. De schipper kan vervolgens zelf bepalen of hij of zij wil investeren in vergroening om daarna alsnog een beter label te krijgen. Partijen als havens, verladers en banken kunnen met het label vergroening daadwerkelijk belonen.

Eenvoudige procedure

Volgens Cees Kleiberg, directeur van de SAB, is de procedure voor de aanvraag van het label eenvoudig en laagdrempelig. “Via een speciaal portaal op internet kan de aanvraag voor het label snel en soepel online gedaan worden. Gegevens over het aantal draaiuren van de motor, het brandstofverbruik  etc. kunnen gemakkelijk ge-upload worden. Aan de aanvraag en de uitgifte van het label zelf zijn geen kosten verbonden. Wel zijn in bepaalde gevallen emissiemetingen nodig. Daar moet de aanvrager zelf voor zorgen.”

Het label is bedoeld voor motoren vanaf 19 Kw op vrachtschepen van minimaal 20 meter, passagiersschepen en drijvende werktuigen. Wanneer een motor bij aanvraag van het label meer dan 10.000 of 20.000 draaiuren heeft (afhankelijk van aanwezigheid van een nabehandelingssysteem), dan zullen bij de aanvraag emissiemetingen moeten worden overgelegd.
Er wordt uitgegaan van het gewogen gemiddelde van de aan boord aanwezige motoren.

Om het label te behouden moet na iedere 10.000 draaiuren vervolgens opnieuw worden gemeten.
Op die manier wordt gewaarborgd dat het label echt de daadwerkelijke uitstoot weergeeft.

Het portaal is beschikbaar in de talen Nederlands, Duits en Engels. Na het aanvragen van een eigen account door de schipper, kan het schip worden toegevoegd en de aanvraag worden geplaatst. Wanneer het tijd is om de gegevens te vernieuwen kunnen deze via hetzelfde account worden ingevoerd.  Het portaal slaat de gegevens op, zodat eenvoudig nieuwe schepen kunnen worden toegevoegd of bij een verlenging nieuw bewijsmateriaal kan worden aangeboden.

Het toegewezen label wordt uitgereikt via een digitaal en papieren certificaat. Kleiberg: “Indien gewenst kunt u een vlag verkrijgen met daarop het verkregen type label, waardoor ’uw investering in duurzaamheid’ goed zichtbaar is”. Het label is vanaf 15 november aan te vragen via de website: www.binnenvaartemissielabel.nl.

Nadere informatie en contactgegevens zullen tijdig kenbaar gemaakt worden op deze website.

De SAB-balie is open

Op dinsdag 15 december 2020 zijn de Coronamaatregelen door de overheid aangescherpt. Vooralsnog blijft de SAB-balie gewoon open. U kunt via de SAB-website een afspraak inplannen.
Het dragen van een mondkapje is verplicht. De toiletten zijn helaas is deze periode gesloten.
Hartelijk dank voor uw begrip. De SAB-medewerkers wensen u ondanks de restricties fijne feestdagen toe!

'Mijn-SAB' tijdelijk offline

Wegens het vernieuwen van de SAB-database en de applicaties zal 'Mijn-SAB' tijdelijk niet beschikbaar zijn. Naar verwachting zal de vernieuwde versie van 'Mijn-SAB' in het 1e kwartaal van 2021 weer beschikbaar zijn.
De SAB is al maanden bezig met het volledig vernieuwen van haar database en de applicaties die de SAB gebruikt voor het uitvoeren van haar taken. Dit weekend is het zover; de nieuwe database gaat live. Helaas is de veel gebruikte applicatie 'Mijn-SAB' niet tijdig klaar voor deze 'Go live'. Het zal in het begin van het 1e kwartaal van 2021 zijn, dat u voor uw gegevens weer kunt inloggen op de vernieuwde en uitgebreide 'Mijn-SAB'.

Vanaf vrijdag 11 december aanstaande om 16.00 uur gaat 'Mijn-SAB' tijdelijk offline. Om tóch inzicht te behouden in bijvoorbeeld uw ecorekeningtransacties, kunt u als alternatief inloggen in het internationale SPE-CDNI systeem via www.spe-cdni.org. Voor vragen over de status van uw abonnement, facturen en uw gegevens, kunt u altijd een mail sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bellen via telefoonnummer 010-798 98 98.

De SAB hoopt u in het begin van 2021 snel een bericht te kunnen sturen met het goede nieuws over een nieuwe 'Mijn-SAB'.

Mondkapjesplicht

Beste baliebezoekers. De SAB wil u er graag aan herinneren dat er vanaf 1 december 2020 een mondkapjesplicht geldt in alle openbare ruimten. Let op! Het Face-shield (spatscherm) is géén alternatieve mogelijkheid voor het mondkapje.

Verhoging verwijderingsbijdrage voor olie- en vethoudend afval binnenvaart

Op 1 januari 2021 stijgt de verwijderingsbijdrage voor deel A met 1 euro

Op 1 januari 2021 gaat de verwijderingsbijdrage die schippers betalen voor olie- en vethoudend afval omhoog van 7,50 euro naar 8,50 euro per 1000 liter gebunkerde gasolie. Dit hebben de partijen die zijn aangesloten bij het internationale Scheepsafvalstoffenverdrag met elkaar afgesproken. Het tarief gaat omhoog om de inzameling en verwerking van het olie- en vethoudend scheepsafval weer kostendekkend te krijgen.

Sinds 1 januari 2011 betalen schippers een verwijderingsbijdrage voor olie- en vethoudende afvalstoffen. Er is toen gekozen voor een bedrag dat voor de komende jaren voldoende zou zijn om de kosten te dekken. Inmiddels zijn de kosten van de inzameling en verwerking dusdanig gestegen dat de verwijderingsbijdrage niet meer volledig de kosten dekt.

Het is de eerste keer sinds de invoering dat de bijdrage omhoog gaat. Er is gekozen voor een verhoging van 1 euro, zodat het tarief naar verwachting ook de komende periode gelijk kan blijven. Hiermee komen de deelnemende landen tegemoet aan een wens van de scheepvaartbedrijfsleven. Dit stelt hen namelijk in staat overeenkomsten te sluiten zonder deze steeds aan te passen aan de hoogte van de verwijderingsbijdrage.

Scheepsafvalstoffenverdrag

De verwijderingsbijdrage is onderdeel van het Scheepsafvalstoffenverdrag (SAV); internationaal aangeduid met de afkorting CDNI. Hierin staan afspraken over de inzameling van scheepsafval in de binnenvaart. Het SAV bestaat uit 3 delen die de verzameling, afgifte en inname beschrijven van olie- en vethoudende afvalstoffen (deel A), afval van de lading (deel B) en overig afval, zoals huisvuil (deel C).

Het CDNI is van toepassing in Nederland, België, Duitsland, Luxemburg, Zwitserland en in een deel van Frankrijk (de Rijn en de kanalen in het noorden van het land).

Informatie voor schippers

Schippers met vragen of opmerkingen over deel A en C kunnen contact opnemen met stichting SAB via telefoonnummer 010-7989898. Voor vragen of opmerkingen over deel B kunnen schippers contact opnemen met het Meld- en Informatiepunt van het Havenbedrijf Rotterdam. Zij zijn te bereiken op telefoonnummer 010-2521000 en via een webformulier.

Coronadossier

Voor bijzondere maatregelen en informatie omtrent het COVID-19 en de SAB werkzaamheden hebben wij een Coronadossier op onze website gepubliceerd.
Hier vindt u actuele informatie en maatregelen over vaardocumenten, balie en kantoor, en inzamelnetwerk. Zie sabni.nl/corona

 

Pagina 1 van 4

Bestel via onze webshop

U kunt snel eenvoudig uw vaardocumenten bestellen via onze webshop.

Bestellingen via de webshop worden sneller afgehandeld en zijn goedkoper in verzendkosten.

Klik hier voor onze webshop.

Openingstijden balie

SAB balie alleen op afspraak.
Maak hier uw afspraak.

Maandag 09:00 - 16:00
Dinsdag 09:00 - 16:00
Woensdag 09:00 - 16:00
Donderdag 09:00 - 16:00
Vrijdag 09:00 - 16:00
Zaterdag Gesloten
Zondag Gesloten

Bekijk hier eventuele gewijzigde openingstijden

Bezoekadres

Waalhaven Z.Z. 19
3089 JH Rotterdam

Tel : +31 (0) 10 798 98 98
Fax: +31 (0) 10 404 80 19

Postadres

Postbus 5700
3008 AS Rotterdam

© 2020 SAB All Rights Reserved.

Geachte bezoeker,

Onze website maakt gebruik van cookies. Deze zijn nodig voor het correct functioneren van onze website. Lees meer....

Accepteren

SAB Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart (SAB) en cookies

Uiteraard respecteert de SAB uw privacy en heeft de SAB ervoor gezorgd dat u met de cookies niet persoonlijk kan worden geïdentificeerd. Gegevens die wel in de cookies staan opgeslagen, bewaart de SAB zorgvuldig en worden niet met andere partijen gedeeld (behalve onze affiliates) tenzij dit wettelijk verplicht is.
Om de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, gebruikt de SAB tevens andere cookies. Deze cookies zijn afkomstig van: Google Analytics, Google +1, AddThis, Double Click, XGraph en Livechatinc. Google Analytics, Google +1 en AddThis leveren rapportages over hoe bezoekers onze website gebruiken. Om daarvan gebruik te kunnen maken, plaatst de SAB cookies. De cookies verzamelen onder meer anonieme gegevens over uw surfgedrag en IP-adres. de SAB heeft geen controle over wat deze partijen met de cookies doen.

In- en uitschakelen van cookies

Cookies kunt u in- en uitschakelen of verwijderen via uw browser.

 

Dit cookiebeleid is voor het laatst herzien op 09-01-2017

feed-image SAB Nieuws