Kort Nieuws
VACATURE
SAB is op zoek naar een projectmanager/coördinator.
Intresse? Bezoek deze link...
Aangepaste openingstijden
29 maart 2024 - Gesloten
1 april 2024 - Gesloten
9 & 10 mei 2024 - Gesloten
20 mei 2024 - Gesloten
De houders van een ECO-rekening moeten het volgende doen:
De houder van een ECO-rekening moet ervoor zorgen dat de schippers toegang krijgen tot de app voor de smartphone/tablet of PC/laptop. Om deze schippers de toegangsgegevens te kunnen verstrekken zodat zij de app kunnen gebruiken, moet hij voor elke schipper (of bemanningslid) een e-mailadres aangeven en dit koppelen aan de ECO-ID van het schip. De schipper ontvangt dan automatisch een e-mail met de verdere instructies.
Als er later nog schippers bijkomen, moet de ECO-rekeninghouder ook hun e-mailadres in het systeem invoeren. Als schippers uit het systeem verwijderd moeten worden, moet de toegang voor hen via het systeem worden ingetrokken. Als er gebruik wordt gemaakt van een smartphone die bij het schip hoort, hoeft er maar één enkel e-mailadres aangegeven te worden. Ook in dit geval worden de toegangsgegevens automatisch door het systeem naar het eerder ingevoerde e-mailadres verstuurd.
De schippers moeten het volgende doen:
U kunt hier een uitgebreide gebruiksaanwijzing voor de app downloaden.
OPMERKING: Als de schipper reeds over een account beschikt, zijn de twee hierboven genoemde stappen niet nodig. In dat geval ontvangt de schipper automatisch een bericht dat hij toegang heeft gekregen tot een nieuwe ECO-ID.
De houders van een ECO-rekening moeten het volgende doen:
LET OP: de geprinte QR-code is 12 maanden geldig. Na het verstrijken van deze zes maanden kan de QR-code met de web-app gemaakt en uitgeprint worden. Geprinte QR-codes kunnen bovendien op elk gewenst moment door de ECO-rekeninghouder worden ingetrokken.
Voor nog meer uitleg inclusief video's verwijzen we u naar de CDNI webite (klik hier).
Graag willen wij u informeren over een belangrijke ontwikkeling met betrekking tot het betalingssysteem voor de verwijderingsbijdrage na het bunkeren van brandstof. Vanaf 9 augustus 2023 gaan we de overgang maken naar het nieuwe betalingssysteem, SPE-CDNI 3.0. Dit nieuwe systeem brengt een aantal belangrijke veranderingen met zich mee.
Het nieuwe systeem vervangt de ECO-kaarten en terminals bij het bunkerstation door een digitale oplossing: de ECO-ID. De ECO-ID is een QR-code die u via een app op uw smartphone, tablet, pc of laptop kunt gebruiken, of in geprinte vorm kunt tonen. De ECO-ID vervangt het betaalproces met ecokaarten en terminals bij de bunkerbedrijven na het bunkeren.
Vanaf de eerste week van juli 2023 kunt u inloggen in het nieuwe systeem met uw “oude” bekende inloggegevens van het CDNI systeem (Niet Mijn-SAB inloggegevens). Hierover ontvangt u nog een bericht zodra het mogelijk is voor u om in te loggen.
Tijdens deze eerste fase kunt u nog geen transacties uitvoeren, maar u kunt wel alvast uw gegevens controleren, gebruikers aanmaken en koppelen aan de ECO-ID's die al door het systeem zijn gegenereerd voor uw schepen. Dit is nodig om uw bemanningsleden in staat te stellen om in te loggen in de app en transacties te verrichten zodra dit mogelijk is. Informatie over wanneer en waar u de app kunt downloaden volgt later.
Vanaf 9 augustus 2023 zal het mogelijk zijn om transacties uit te voeren in het nieuwe systeem en wordt de oude ECO-kaart gefaseerd buiten gebruik gesteld. Alle resterende saldo's in het oude systeem worden dan automatisch overgezet naar het nieuwe systeem.
Hier is een meer gedetailleerd overzicht van wat u moet doen om u voor te bereiden op deze overgang:
Let op: details over de uitrol van de app, inclusief een directe downloadlink, zullen in een later stadium worden gecommuniceerd.
Een gebruiker kan voor meerdere schepen/ECO-ID’s toegang hebben gekregen van verschillende ecorekeningen. De app geeft dan een overzicht van schepen/ECO-ID’s en de gebruiker kan altijd het juiste schip kiezen waarmee is gebunkerd. Een gebruiker van de app kan enkel een betaling verrichten en heeft geen toegang tot gegevens van de ecorekeninghouder zoals bijvoorbeeld het saldo.
Te allen tijde kan de toegang worden ingetrokken door de ecorekeninghouder als bijvoorbeeld de gebruiker (schipper en/of bemanningslid) niet meer werkzaam is op het schip.
Indien u ervoor kiest om met een geprinte QR-code te werken, dient u de volgende stappen te volgen:
Let op: de geprinte ECO-ID QR-code is slechts zes maanden geldig. Na het verstrijken van deze zes maanden moet u een nieuwe QR-code genereren en printen.
Ook bij een geprinte QR-code geldt dat de ecorekeninghouder te allen tijde het gebruik ervan kan intrekken. Een ingetrokken QR-code kan niet meer gebruikt worden voor de betaling van de verwijderingsbijdrage.
Het gebruik van het nieuwe systeem is ontworpen om eenvoudig en efficiënt te zijn, zowel voor het bunkerstation als voor de bemanningsleden van het schip. Hier volgt een stap-voor-stap uitleg van een typische transactie:
Uiteraard kunnen er zich situaties voordoen die de bovenstaande procedure veranderen, bijvoorbeeld als er geen internet beschikbaar zou zijn op het moment van de transactie. Het hele systeem is hierop ingericht, en verdere details over uitzonderingssituaties worden binnenkort verder gecommuniceerd middels veelgestelde vragenlijsten.
Binnenkort zullen wij u verder informeren over de stand van zaken en u voorzien van verdere details over de werking van het nieuwe SPE-CDNI systeem.
Persbericht van CCR:
https://www.cdni-iwt.org/nieuws/vervanging-van-het-elektronische-betalingssysteem-van-het-cdni-spe-cdni-een-nieuwe-stap-in-de-richting-van-een-verdere-digitalisering-van-de-binnenvaart/?lang=nl
Sinds 1 januari 2011 wordt de afvalbeheersbijdrage voor scheepseigenaren geïnd via een ecokaart en een betaalterminal na het bunkeren. Na 12 jaar gebruik van deze systemen is gebleken dat ze verouderd en storingsgevoelig zijn. Voorbeelden hiervan zijn de afhankelijkheid van verouderde mobiele internettechnologie (2G), problemen met de leesbaarheid en beschikbaarheid van de ecokaart, en de achterhaalde techniek van de betaalterminal. Vanwege het aflopen van het huidige contract voor het SPE-CDNI systeem, wordt er nu gewerkt aan een geüpdatet SPE-CDNI systeem, waarbij rekening wordt gehouden met de nieuwste technologieën en mogelijkheden.
Het vernieuwde SPE-CDNI systeem zal gebruikmaken van moderne communicatie- en softwaretechnologieën. De ecokaart en betaalterminal zullen verdwijnen en vervangen worden door een digitale app. Deze app zal beschikbaar zijn voor smartphones, tablets en PC's/laptops. Er komt een app voor de schipper/eigenaar en een aparte app voor het bunkerstation. Met deze apps kan de afvalbeheersbijdrage eenvoudig en snel draadloos worden betaald. Het oude papieren printbonnetje komt te vervallen; in plaats daarvan wordt het bonnetje voortaan digitaal beschikbaar gesteld. Via de app kunnen gebruikers op elk moment hun gegevens en transacties raadplegen.
Hoe werkt het nieuwe systeem in de praktijk tijdens het bunkeren?
De nieuwe methode voor het betalen van de afvalbeheersbijdrage zal grotendeels hetzelfde blijven. In plaats van de ecokaart te gebruiken, opent u de app om een code te laten scannen door het bunkerstation. Het bunkerstation voert vervolgens het aantal liters gebunkerde gasolie in zijn eigen app in. Hierna ontvangt u een melding om de betaling te bevestigen. Na uw bevestiging is de transactie voltooid.
Stap voor stap transactieprocedure:
Omdat de ecokaart zal verdwijnen, en middels een app de afvalbeheersbijdrage betaald gaat worden, zijn er een aantal veranderingen in u account. Zodra het nieuwe systeem in werking is, kunt u inloggen met de bij u bekende inloggegevens. Bij de eerste keer inloggen wordt er gevraagd uw wachtwoord te wijzigen. Na het inloggen vindt u alle gegevens terug, inclusief uw schepen. Waar u voorheen ecokaarten uitdeelde aan uw bemanningsleden, moet nu uw bemanningsleden toegang gegeven tot de app waarmee zij een transactie kunnen uitvoeren. Dit kan heel eenvoudig in het systeem door een emailadres in te voeren die u toegang wilt geven. De persoon achter dit emailadres ontvangt dan verdere instructies voor het downloaden van de app en inloggegevens. Personen die u toegang geeft kunnen geen gegevens van uw account inzien, het is alleen voor het betalen van de verwijderingsbijdrage. U kunt geheel zelf beheren wie toegang heeft en u kunt de toegang ook weer direct intrekken. Tevens is het mogelijk om vanuit uw account een barcode op papier uit te printen met een beperkte houdbaarheid in het geval de betaling via de app niet mogelijk is.
De app is alleen bedoeld voor het betalen van de afvalbeheersbijdrage. Waar dit voorheen met de ecokaart gebeurde, gebruikt u nu de app. Als u toegang heeft gekregen tot meerdere schepen en bedrijven, vindt u hier een overzicht van in uw app. U selecteer dan het juiste schip om een transactie te starten. Na het selecteren van het juiste schip zal de app een barcode tonen waar uw bunkerstation om zal vragen en scannen. Nadat het bunkerstation de bunkergegevens heeft ingevoerd in zijn eigen app, ontvangt u een bericht met deze gegevens en een mogelijkheid om akkoord te geven om de transactie te voltooien. Het “oude” papieren bonnetje wordt digitaal verzonden naar de ecorekeninghouder. U kunt de app ook gebruiken om een overzicht van transacties te bekijken.
Wat kan ik met de app van het bunkerstation?
Na het bunkeren wordt deze app gebruikt om een transactie te starten. Dit is in principe hetzelfde als voorheen met de betaalterminal. U scant de barcode van de schipper/eigenaar en de app zal de gegevens van het schip tonen voor verificatie. U vult het aantal liters in, en de schipper/eigenaar ontvangt een melding hiervan om akkoord te geven. Het “oude” papieren bonnetje wordt digitaal verzonden naar het bunkerstation.
Voor bunkerstations is het ook mogelijk om via een webbrowser op een PC of laptop een transactie te starten. U kunt dan geen barcode scannen, maar het schip handmatig op zoeken en de transactie te starten.
Het nieuwe systeem biedt diverse voordelen ten opzichte van het oude systeem:
Met ingang van 1 april 2023 is het nieuwe Reglement betreffende het Scheepvaartpersoneel op de Rijn (RSP) van kracht. Dit brengt een aantal belangrijke veranderingen met zich mee voor de bemanningsleden in de binnenvaart. Zo zijn aanvullende eisen voorzien voor het verkrijgen van een functie en worden er nieuwe dienstboekjes geïntroduceerd.
Vanaf 1 april 2023 zal de SAB het nieuwe model dienstboekje uit gaan geven: “Dienstboekje gecombineerd met kwalificatiecertificaten”. Een belangrijke verandering in dit model is dat er geen 2 verschillende functies meer worden afgegeven. In plaats van een functie op de nationale wateren en een functie op de Rijn is dit nu gecombineerd tot 1 functie welke geldig is op alle Europese wateren en wateren van de CCR landen. Deze functie wordt dan “kwalificatiecertificaat” genoemd, bijvoorbeeld Kwalificatiecertificaat Matroos.
Het dienstboekje hoeft tevens niet meer elk jaar gestempeld te worden. Hou echter in de gaten dat alleen vaardagen geldig worden gestempeld en geregistreerd die niet ouder zijn dan 15 maanden op het moment dat het dienstboekje wordt overlegd voor controle bij een bevoegde autoriteit. Door deze wijziging komt de aantekening op pagina 10 te vervallen. Het aanleveren van kopieën van het vaartijdenboek blijft ongewijzigd.
Om voor de eerste keer een dienstboekje met kwalificatiecertificaat Deksman te verkrijgen moet men een pasfoto, geldig legitimatiebewijs en een medische binnenvaartkeuring ( niet ouder dan 3 maanden) overleggen. Vanaf 1 april 2023 moet men naast de eerdere genoemde stukken ook een basisopleiding veiligheid deksman afronden bij een door het CBR erkende opleider en het certificaat overleggen bij de aanvraag.
Met ingang van 18 januari 2022 is, als gevolg van de EU Richtlijn, een dienstboekje specifiek voor de kwalificatiecertificaat schipper geïntroduceerd. Door het van kracht worden van het RSP wordt ook in dit reglement dit dienstboekje overgenomen. Een bezitter van een kwalificatiecertificaat schipper heeft dit boekje nodig om vaartijd aan te tonen voor het aanvragen van:
Is de persoon in het bezit van een groot vaarbewijs (A/B), welke is afgegeven voor 18 januari 2022, dan moet hij eerst naar het CBR (of naar de autoriteit van het land waar het groot vaarbewijs is afgegeven) om deze om te wisselen voor het kwalificatiecertificaat schipper. Vervolgens kan de persoon met dit certificaat een dienstboekje schipper bij de SAB aanvragen.
Als gevolg van deze wijzigingen in de EU Richtlijn en het RSP vinden er ook een aantal wijzigingen plaats met betrekking tot het bijhouden van de vaartijd in het kader van de ADN voorschriften.
Met ingang van 1 september 2023 moeten ook de werkzaamheden aan boord van een type C of G schip in het kader van de voorschriften van het ADN aangetoond worden met een dienstboekje, een vaartijdenboek en het Certificaat van Goedkeuring (CvG) van betrokken schip (of schepen) van het type C of G.
Op duwbakken is het niet verplicht een vaartijdenboek aan boord te hebben en bij te houden. Om ADN-vaartijd aan te tonen en af te stempelen die aan boord van duwbakken zijn gemaakt, mag in plaats van het overleggen van het vaartijdenboek een werkgeversverklaring opgesteld worden. Een format hiervoor is verkrijgbaar op de SAB-website (sabni.nl).
Voor het aantonen en verkrijgen van vaardagen op de Rijn, middels een vaartijdverklaring, was de eis dat het desbetreffende traject 16 x moest worden afgelegd. Dit wordt per 1 april 2023 teruggebracht naar 3 reizen in elke richting, echter wel in de afgelopen 3 jaar (was 10 jaar).
Alle belangrijke veranderingen op een rij:
Met ingang van 1 april 2023 is het nieuwe Reglement betreffende het Scheepvaartpersoneel op de Rijn (RSP) van kracht. De belangrijkste wijzigingen in het kort samengevat:
Meer informatie vanuit het CCR vindt u hier. Uiteraard zal het nieuwe RSP met ingang van 1 april 2023 ook op de website van CCR te vinden zijn.
Op 18 januari 2022 is de Europese Richtlijn 2397 in werking getreden. Door middel van een noodregeling is deze Richtlijn gedeeltelijk opgenomen in de Nederlandse regelgeving. De noodregeling schrijft o.a. enkele voorschriften voor m.b.t. het nieuwe “Schippers dienstboekje”. De algemene strekking van de Richtlijn/noodregeling is dat de personen, voor LNG – Rijnpatent en Grote Konvooien, zijn reizen daadwerkelijk moet aantonen in zijn dienstboekje/schippersdienstboekje.
Na overleg met het Ministerie is besloten om de zienswijze van de nieuwe Richtlijn ook door te trekken in het aantonen van ADN-vaartijd op een Type C of G schip. In het kader hiervan kunnen deze reizen niet enkel d.m.v. een werkgeversverklaring of enkel een vaartijdenboek worden aangetoond.
De reizen moeten dan ook worden aangetoond met het dienstboekje en het vaartijdenboek en het Certificaat van Goedkeuring (CVG) van betrokken schip (of schepen) van het type C of G. Deze reizen mogen niet ouder zijn dan 15 maanden ten tijde van afgeven vaartijdverklaring ADN.
Schippers
Voor schippers die in bezit zijn van het nieuwe Kwalificatiecertificaat Schipper is er een nieuw dienstboekje voorgeschreven namelijk het “Schippersboekje”. Schipper moeten hun ADN-vaartijd aantonen met afgestempelde vaardagen op een type C of G schip. Het afstempelen van vaardagen gebeurt op de algemene manier met het vaartijdenboek bij een officiële instantie. Een schippersboekje is alleen verkrijgbaar op vertoon van een Kwalificatiecertificaat Schipper die bij het Centraal Bureau Rijvaardigheden (CBR) aan te vragen is.
Omdat nog niet elke schipper in aanmerking kan komen voor een Kwalificatiecertificaat Schipper bij het CBR, mag er ook gebruikt gemaakt worden van een “reguliere” dienstboekje.
Deksman t/m stuurman
Overige bemanningsleden moeten ADN-vaartijd aantonen met het “reguliere” dienstboekje. Ook hiervoor geldt dat zij hun ADN-vaartijd aantonen met afgestempelde vaardagen op een type C of G schip. Het afstempelen van vaardagen gebeurt op de algemene manier met het vaartijdenboek bij een officiële instantie.
Vaartijd op duwbakken
Duwbakken zijn niet verplicht een vaartijdenboek aan boord te hebben of bij te houden. Om ADN-vaartijd aan te tonen en af te stempelen die aan boord van duwbakken zijn gemaakt, mag in plaats van het overleggen van het vaartijdenboek een werkgeversverklaring opgesteld worden. Een format hiervoor is verkrijgbaar op de SAB-website.
Concreet
De CVP heeft ingestemd met de verhoging van de verwijderingsbijdrage voor olie- en vethoudend afval op basis van het verslag dat hiervoor is opgesteld door het Internationaal Verevenings- en Coördinatieorgaan (IVC) en rekening houdend met het advies van de erkende organisaties. Het nieuwe tarief van 10,00 € per 1000 l geleverde gasolie zal ingaan op 1 januari 2023. Het oorspronkelijke tarief van 7,50 € werd voor de eerste keer verhoogd in 2021 en bedraagt sindsdien 8,50 €.
Er zijn verschillende factoren die voor de Verdragsluitende Partijen de aanleiding vormden om over te gaan tot deze verhoging:
Deze verschillende factoren worden in het uitgebreide jaarverslag over de evaluatie van de verwijderingsbijdrage nader toegelicht. Dit verslag is te vinden op de website van het CDNI.
U kunt snel eenvoudig uw vaardocumenten bestellen via onze webshop.
Bestellingen via de webshop worden sneller afgehandeld en zijn goedkoper in verzendkosten.
Maandag | 09:00 - 16:00 |
Dinsdag | 09:00 - 16:00 |
Woensdag | 09:00 - 16:00 |
Donderdag | 09:00 - 16:00 |
Vrijdag | 09:00 - 16:00 |
Zaterdag | Gesloten |
Zondag | Gesloten |
Waalhaven Z.Z. 19
3089 JH Rotterdam
Tel : +31 (0) 10 798 98 98
Fax: +31 (0) 10 404 80 19
Postbus 5700
3008 AS Rotterdam
Aanvraagformulier nieuw dienstboekje
Aanvraagformulier vervolg dienstboekje
Aanvraagformulier controle/afstempelen en/of functiewijziging
Opzegformulier ecorekening
SEPA Incasso machtigingsformulier
Intrekken SEPA Incasso
Aanvragen ecorekening
Aanvraagformulier abonnementen
(restafval, KGA, grofvuil)
SEPA Incasso machtigingsformulier
Intrekken SEPA Incasso
Bestel in onze webshop
Uiteraard respecteert de SAB uw privacy en heeft de SAB ervoor gezorgd dat u met de cookies niet persoonlijk kan worden geïdentificeerd. Gegevens die wel in de cookies staan opgeslagen, bewaart de SAB zorgvuldig en worden niet met andere partijen gedeeld (behalve onze affiliates) tenzij dit wettelijk verplicht is.
Om de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, gebruikt de SAB tevens andere cookies. Deze cookies zijn afkomstig van: Google Analytics, Google +1, AddThis, Double Click, XGraph en Livechatinc. Google Analytics, Google +1 en AddThis leveren rapportages over hoe bezoekers onze website gebruiken. Om daarvan gebruik te kunnen maken, plaatst de SAB cookies. De cookies verzamelen onder meer anonieme gegevens over uw surfgedrag en IP-adres. de SAB heeft geen controle over wat deze partijen met de cookies doen.
Cookies kunt u in- en uitschakelen of verwijderen via uw browser.
Dit cookiebeleid is voor het laatst herzien op 09-01-2017