Mondkapjesplicht

Beste baliebezoekers. De SAB wil u er graag aan herinneren dat er vanaf 1 december 2020 een mondkapjesplicht geldt in alle openbare ruimten. Let op! Het Face-shield (spatscherm) is géén alternatieve mogelijkheid voor het mondkapje.

Verhoging verwijderingsbijdrage voor olie- en vethoudend afval binnenvaart

Op 1 januari 2021 stijgt de verwijderingsbijdrage voor deel A met 1 euro

Op 1 januari 2021 gaat de verwijderingsbijdrage die schippers betalen voor olie- en vethoudend afval omhoog van 7,50 euro naar 8,50 euro per 1000 liter gebunkerde gasolie. Dit hebben de partijen die zijn aangesloten bij het internationale Scheepsafvalstoffenverdrag met elkaar afgesproken. Het tarief gaat omhoog om de inzameling en verwerking van het olie- en vethoudend scheepsafval weer kostendekkend te krijgen.

Sinds 1 januari 2011 betalen schippers een verwijderingsbijdrage voor olie- en vethoudende afvalstoffen. Er is toen gekozen voor een bedrag dat voor de komende jaren voldoende zou zijn om de kosten te dekken. Inmiddels zijn de kosten van de inzameling en verwerking dusdanig gestegen dat de verwijderingsbijdrage niet meer volledig de kosten dekt.

Het is de eerste keer sinds de invoering dat de bijdrage omhoog gaat. Er is gekozen voor een verhoging van 1 euro, zodat het tarief naar verwachting ook de komende periode gelijk kan blijven. Hiermee komen de deelnemende landen tegemoet aan een wens van de scheepvaartbedrijfsleven. Dit stelt hen namelijk in staat overeenkomsten te sluiten zonder deze steeds aan te passen aan de hoogte van de verwijderingsbijdrage.

Scheepsafvalstoffenverdrag

De verwijderingsbijdrage is onderdeel van het Scheepsafvalstoffenverdrag (SAV); internationaal aangeduid met de afkorting CDNI. Hierin staan afspraken over de inzameling van scheepsafval in de binnenvaart. Het SAV bestaat uit 3 delen die de verzameling, afgifte en inname beschrijven van olie- en vethoudende afvalstoffen (deel A), afval van de lading (deel B) en overig afval, zoals huisvuil (deel C).

Het CDNI is van toepassing in Nederland, België, Duitsland, Luxemburg, Zwitserland en in een deel van Frankrijk (de Rijn en de kanalen in het noorden van het land).

Informatie voor schippers

Schippers met vragen of opmerkingen over deel A en C kunnen contact opnemen met stichting SAB via telefoonnummer 010-7989898. Voor vragen of opmerkingen over deel B kunnen schippers contact opnemen met het Meld- en Informatiepunt van het Havenbedrijf Rotterdam. Zij zijn te bereiken op telefoonnummer 010-2521000 en via een webformulier.

Coronadossier

Voor bijzondere maatregelen en informatie omtrent het COVID-19 en de SAB werkzaamheden hebben wij een Coronadossier op onze website gepubliceerd.
Hier vindt u actuele informatie en maatregelen over vaardocumenten, balie en kantoor, en inzamelnetwerk. Zie sabni.nl/corona

 

Corona maatregelen

Ondanks het coronavirus en de getroffen maatregelen is onze balie geopend. Als u een afspraak heeft gemaakt kunt u gewoon bij ons terecht.

We willen u wel verzoeken om bezoek aan onze balie indien mogelijk zo veel mogelijk te beperken. Als het niet urgent is adviseren wij uw aanvraag via de webshop of per post te doen. U kunt ook uw aanvraag afgegeven bij de balie. Dan sturen we uw aanvraag zo snel mogelijk weer per post op.

Als u toch naar onze balie moet komen vragen wij u rekening te houden met onze medewerkers door afstand te houden en zoveel mogelijk contactloos te pinnen.

Coulance vaartijdverklaring Schipper Rondvaartboot

De SAB is benaderd door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat omtrent de procedure Praktijkexamens Schipper Rondvaartboot Beperkt Vaargebied. Sinds 1 maart 2018 staat er in de wetgeving dat voor het starten van de 1e praktijktoets 90 vaardagen aangetoond moet worden middels een afgestempeld dienstboekje. Het Ministerie is voornemens de wetgeving medio januari te wijzigingen zodat de vaardagen aangetoond kunnen worden middels een werkgeversverklaring in combinatie met aanvullende bewijsstukken om de vaartijd aannemelijk te maken. Omdat de opleiding voor schipper rondvaartboot beperk vaargebied binnenkort al begint heeft de SAB besloten per direct hier coulant mee om te gaan.

Nieuwe vaartijdverklaring Schipper Rondvaartboot

De toets-matrijzen van het CBR zijn per 01-01-2020 vernieuwd. Hierin is opgenomen dat vóór de start van elke praktijktoets eerst een vaartijdverklaring bij de SAB gehaald moet worden. De SAB heeft hiervoor in overleg met het CBR een nieuwe vaartijdverklaring voor ontwikkeld. Op 1 verklaring wordt nu 4x de benodigde dagen per Praktijktoets verklaard:

• 90 dagen voor Praktijktoets 1
• 30 dagen voor Praktijktoets 2
• 30 dagen voor Praktijktoets 3
• 30 dagen (totaal 180 dagen) voor Praktijktoets 4

Bij de start van het praktijkexamen wordt eenmalig een vaartijdverklaring afgegeven door de SAB en dient voor elke praktijktoets bij de SAB aangevuld te worden met de dagen benodigd voor de volgende praktijktoets. De kosten hiervoor zijn eenmalig €62,13.

Meer informatie vindt u hier.

Raamwerken

Vanaf 1 januari 2020 wordt een aantal wijzigingen doorgevoerd in de raamwerken Matroos, Schipper en Schipper rondvaartboot beperkt vaargebied. In elk raamwerk is in hoofdstuk 7 een overzicht van de wijzigingen opgenomen. Deze wijzigingen zijn afgestemd met de desbetreffende Technische Commissies en besproken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
De gewijzigde raamwerken staan inmiddels op de website van het CBR en treden in werking per 1 januari 2020. De huidige raamwerken zijn vanaf die datum niet meer geldig.

SAB vaartijdverklaring

Kandidaten die na 1 januari 2020 aan het praktijkexamentraject Schipper of Schipper rondvaartboot beperkt vaargebied starten, moeten hun vaardagen aantonen middels een vaartijdverklaring van de SAB. Voorafgaande aan elke toets moet de kandidaat bij de SAB zijn/haar vaartijd aantonen. Dit betekent dat de kandidaat vier keer een vaartijdverklaring moet aanvragen. De SAB heeft voor deze praktijkexamentrajecten een speciaal vaartijdformulier ontwikkeld, waarop bij voldoende vaartijd een stempel wordt gezet. De afgestempelde verklaring neemt de kandidaat mee naar de praktijktoetsen. Deze wijziging is doorgevoerd om te voorkomen dat er onduidelijkheid ontstaat bij het tellen van de vaardagen, bij aanvang van de praktijktoetsen 2 en 3 door de assessoren.

Op de website van het CBR en in de oproepbrieven aan de kandidaat is per praktijktoets aangegeven wat de kandidaat moet meenemen naar de toets, zoals hier op de pagina van praktijktoets 1 Schipper.

Publicatie toetsmatrijzen

Vanaf 1 februari 2020 worden er drie nieuwe toetsmatrijzen gepubliceerd. Deze toetsmatrijzen bevatten wijzigingen die ingaan per 1 mei 2020. De wijzigingen zijn afgestemd met de betreffende Technische Commissies en het College van Deskundigen. Het gaat om de toetsmatrijzen van de theorie-examens:

  • Laden en Lossen
  • Kennis Vaarwater
  • Kennis Schip & Motorkennis

De huidige toetsmatrijzen zijn nog geldig tot 1 mei 2020, daarna vervallen deze en treden de nieuwe toetsmatrijzen in werking.

Van Rembours naar Vooruit betalen

Postnl stopt binnenkort met Rembourszendingen. Dit houdt in dat er straks geen mogelijkheid meer is om bij de postbode te betalen.

Het aanvragen van handelingen met betrekking tot vaardocumenten kan op 3 manieren: per post, via de webshop en op afspraak aan de SAB-balie. Wordt je pakket via de post toegestuurd dan krijg je de bestelling aangetekend of onder rembours toegestuurd, na gelang de wijze waarop de aanvraag door je is gedaan. Het versturen van de aangetekende stukken blijft ongewijzigd bij een aanvraag via de webshop. Er is echter een grote wijziging gaande met de rembourszendingen. Dit heeft betrekking op alle aanvragen die per post worden ingediend.

De SAB is via een zijroute binnen ’Postnl’ ten ore gekomen dat de rembourszendingen vermoedelijk per 1 januari 2020 ophouden te bestaan. Dit zou betekenen dat er alleen nog maar via de webshop besteld en betaald zou kunnen worden. Omdat niet iedereen kan c.q. wil internetbankieren, is de SAB versneld op zoek gegaan naar een vergelijkbaar alternatief.

Doe je vanaf 16 december 2019 een aanvraag per post, dan is de routing als volgt:
- de aanvraag komt per post binnen;
- je ontvangt een bevestigingsmail van de binnenkomst van de aanvraag;
- jouw aanvraag wordt verwerkt en de bestelling klaargezet;
- je ontvangt een factuur met het verzoek om te betalen;
- na binnenkomst van de betaling wordt de bestelling verstuurd.

In de mail met het betaalverzoek vindt je de diverse mogelijkheden om de factuur te betalen, bijvoorbeeld door een bankoverschrijving, iDeal of creditcard. Er hoeft dus niet meer te worden betaalt aan de postbode en de verzendkosten zijn lager.

Pagina 1 van 3

Bestel via onze webshop

U kunt snel eenvoudig uw vaardocumenten bestellen via onze webshop.

Bestellingen via de webshop worden sneller afgehandeld en zijn goedkoper in verzendkosten.

Klik hier voor onze webshop.

Openingstijden balie

SAB balie alleen op afspraak.
Maak hier uw afspraak.

Maandag 09:00 - 16:00
Dinsdag 09:00 - 16:00
Woensdag 09:00 - 16:00
Donderdag 09:00 - 16:00
Vrijdag 09:00 - 16:00
Zaterdag Gesloten
Zondag Gesloten

Bekijk hier eventuele gewijzigde openingstijden

Bezoekadres

Waalhaven Z.Z. 19
3089 JH Rotterdam

Tel : +31 (0) 10 798 98 98
Fax: +31 (0) 10 404 80 19

Postadres

Postbus 5700
3008 AS Rotterdam

© 2020 SAB All Rights Reserved.

Geachte bezoeker,

Onze website maakt gebruik van cookies. Deze zijn nodig voor het correct functioneren van onze website. Lees meer....

Accepteren

SAB Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart (SAB) en cookies

Uiteraard respecteert de SAB uw privacy en heeft de SAB ervoor gezorgd dat u met de cookies niet persoonlijk kan worden geïdentificeerd. Gegevens die wel in de cookies staan opgeslagen, bewaart de SAB zorgvuldig en worden niet met andere partijen gedeeld (behalve onze affiliates) tenzij dit wettelijk verplicht is.
Om de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, gebruikt de SAB tevens andere cookies. Deze cookies zijn afkomstig van: Google Analytics, Google +1, AddThis, Double Click, XGraph en Livechatinc. Google Analytics, Google +1 en AddThis leveren rapportages over hoe bezoekers onze website gebruiken. Om daarvan gebruik te kunnen maken, plaatst de SAB cookies. De cookies verzamelen onder meer anonieme gegevens over uw surfgedrag en IP-adres. de SAB heeft geen controle over wat deze partijen met de cookies doen.

In- en uitschakelen van cookies

Cookies kunt u in- en uitschakelen of verwijderen via uw browser.

 

Dit cookiebeleid is voor het laatst herzien op 09-01-2017

Mededeling
feed-image Feed Entries