Van Rembours naar Vooruit betalen
Postnl stopt binnenkort met Rembourszendingen. Dit houdt in dat er straks geen mogelijkheid meer is om bij de postbode te betalen.
Het aanvragen van handelingen met betrekking tot vaardocumenten kan op 3 manieren: per post, via de webshop en op afspraak aan de SAB-balie. Wordt je pakket via de post toegestuurd dan krijg je de bestelling aangetekend of onder rembours toegestuurd, na gelang de wijze waarop de aanvraag door je is gedaan. Het versturen van de aangetekende stukken blijft ongewijzigd bij een aanvraag via de webshop. Er is echter een grote wijziging gaande met de rembourszendingen. Dit heeft betrekking op alle aanvragen die per post worden ingediend.
De SAB is via een zijroute binnen ’Postnl’ ten ore gekomen dat de rembourszendingen vermoedelijk per 1 januari 2020 ophouden te bestaan. Dit zou betekenen dat er alleen nog maar via de webshop besteld en betaald zou kunnen worden. Omdat niet iedereen kan c.q. wil internetbankieren, is de SAB versneld op zoek gegaan naar een vergelijkbaar alternatief.
Doe je vanaf 16 december 2019 een aanvraag per post, dan is de routing als volgt:
- de aanvraag komt per post binnen;
- je ontvangt een bevestigingsmail van de binnenkomst van de aanvraag;
- jouw aanvraag wordt verwerkt en de bestelling klaargezet;
- je ontvangt een factuur met het verzoek om te betalen;
- na binnenkomst van de betaling wordt de bestelling verstuurd.
In de mail met het betaalverzoek vindt je de diverse mogelijkheden om de factuur te betalen, bijvoorbeeld door een bankoverschrijving, iDeal of creditcard. Er hoeft dus niet meer te worden betaalt aan de postbode en de verzendkosten zijn lager.
Beperking afgifte bilgewater opgelost
Zoals op onze website stond vermeld was er een beperking van afgifte van bilgewater in enkele regio’s. De SAB kan nu mededelen dat deze beperkingen sinds vrijdagmiddag 11 oktober zijn opgelost.
Problemen met inname bilgewater
Nadere aanvulling op ons eerdere bericht omtrent inname bilgewater
Zoals het op onze website stond vermeld is er geen acuut landelijk probleem voor de afgifte van bilgewater. De afgifte is echter wel beperkt in de regio’s Rotterdam, Drechtsteden, Oost Nederland en Noord Nederland. Dit komt vanwege de beperkte verwerkingsmogelijkheden van het bilgewater aan wal. Op zeer korte termijn wordt hier een oplossing voor gerealiseerd door middel van de uitbreiding van de opslagcapaciteit op de inzamellocaties. De eventuele beperkingen voor de afgifte van bilgewater zijn dan voorbij.
Plan nu je afspraak voor de SAB-balie
Er werd de SAB al heel lang en frequent gevraagd of ze iets kon doen aan de soms lange wachttijden, want tja... het werk wacht niet. Van veel klanten kwam de vraag of de SAB niet óók op afspraak kon gaan werken? Dit wordt immers al op veel plaatsen gedaan?
Na lang beraad heeft de SAB besloten gehoor te geven aan de grote vraag vanuit de binnenvaart: per 1 mei 2019 gaat de SAB op afspraak werken. Via de computer, laptop, smartphone of tablet kun je nu zelf een afspraak inplannen om jouw vaardocumenten te regelen aan de SAB-balie. Op de SAB homepage vind je in de menubalk de optie 'afspraak maken'. Het programma geeft aan hoe lang jouw afspraak vermoedelijk gaat duren en zal de afspraak schriftelijk aan je bevestigen. Dit zal (onverwachte) wachttijden zoveel mogelijk beperken.
Het blijft natuurlijk wél van belang dat je de juiste documenten bij je hebt. Check vóór je bezoek welke documenten je mee moet nemen voor de handelingen die je wilt laten uitvoeren.
Kan ik nu niet meer ‘spontaan’ langskomen? Ja en nee. Nee, want je hebt een afspraak nodig. Ja, je kunt altijd checken of er voor diezelfde ochtend of middag nog een plek beschikbaar is. Tot een uur voor de gewenste tijd kan er worden ingepland, mits er plaats vrij is natuurlijk.
Mocht je het lastig vinden om een afspraak in te plannen of regel jij je zaken liever op afstand? Dan biedt de SAB-webshop een goede oplossing. Je kunt de door jouw gewenste handelingen digitaal aanvragen, de documenten uploaden én betalen via iDeal. Eventueel moet er nog een te stempelen vaardocument worden nagezonden. Na binnenkomst van dit document, met vermelding van het bestelnummer, kan er snel een koppeling gemaakt worden met jouw bestelling en heb je de bestelling met een paar dagen in huis. Dit bespaart niet alleen een hoop tijd maar ook reiskosten.