Coulance vaartijdverklaring Schipper Rondvaartboot

De SAB is benaderd door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat omtrent de procedure Praktijkexamens Schipper Rondvaartboot Beperkt Vaargebied. Sinds 1 maart 2018 staat er in de wetgeving dat voor het starten van de 1e praktijktoets 90 vaardagen aangetoond moet worden middels een afgestempeld dienstboekje. Het Ministerie is voornemens de wetgeving medio januari te wijzigingen zodat de vaardagen aangetoond kunnen worden middels een werkgeversverklaring in combinatie met aanvullende bewijsstukken om de vaartijd aannemelijk te maken. Omdat de opleiding voor schipper rondvaartboot beperk vaargebied binnenkort al begint heeft de SAB besloten per direct hier coulant mee om te gaan.

Nieuwe vaartijdverklaring Schipper Rondvaartboot

De toets-matrijzen van het CBR zijn per 01-01-2020 vernieuwd. Hierin is opgenomen dat vóór de start van elke praktijktoets eerst een vaartijdverklaring bij de SAB gehaald moet worden. De SAB heeft hiervoor in overleg met het CBR een nieuwe vaartijdverklaring voor ontwikkeld. Op 1 verklaring wordt nu 4x de benodigde dagen per Praktijktoets verklaard:

• 90 dagen voor Praktijktoets 1
• 30 dagen voor Praktijktoets 2
• 30 dagen voor Praktijktoets 3
• 30 dagen (totaal 180 dagen) voor Praktijktoets 4

Bij de start van het praktijkexamen wordt eenmalig een vaartijdverklaring afgegeven door de SAB en dient voor elke praktijktoets bij de SAB aangevuld te worden met de dagen benodigd voor de volgende praktijktoets. De kosten hiervoor zijn eenmalig €62,13.

Meer informatie vindt u hier.

Raamwerken

Vanaf 1 januari 2020 wordt een aantal wijzigingen doorgevoerd in de raamwerken Matroos, Schipper en Schipper rondvaartboot beperkt vaargebied. In elk raamwerk is in hoofdstuk 7 een overzicht van de wijzigingen opgenomen. Deze wijzigingen zijn afgestemd met de desbetreffende Technische Commissies en besproken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
De gewijzigde raamwerken staan inmiddels op de website van het CBR en treden in werking per 1 januari 2020. De huidige raamwerken zijn vanaf die datum niet meer geldig.

SAB vaartijdverklaring

Kandidaten die na 1 januari 2020 aan het praktijkexamentraject Schipper of Schipper rondvaartboot beperkt vaargebied starten, moeten hun vaardagen aantonen middels een vaartijdverklaring van de SAB. Voorafgaande aan elke toets moet de kandidaat bij de SAB zijn/haar vaartijd aantonen. Dit betekent dat de kandidaat vier keer een vaartijdverklaring moet aanvragen. De SAB heeft voor deze praktijkexamentrajecten een speciaal vaartijdformulier ontwikkeld, waarop bij voldoende vaartijd een stempel wordt gezet. De afgestempelde verklaring neemt de kandidaat mee naar de praktijktoetsen. Deze wijziging is doorgevoerd om te voorkomen dat er onduidelijkheid ontstaat bij het tellen van de vaardagen, bij aanvang van de praktijktoetsen 2 en 3 door de assessoren.

Op de website van het CBR en in de oproepbrieven aan de kandidaat is per praktijktoets aangegeven wat de kandidaat moet meenemen naar de toets, zoals hier op de pagina van praktijktoets 1 Schipper.

Publicatie toetsmatrijzen

Vanaf 1 februari 2020 worden er drie nieuwe toetsmatrijzen gepubliceerd. Deze toetsmatrijzen bevatten wijzigingen die ingaan per 1 mei 2020. De wijzigingen zijn afgestemd met de betreffende Technische Commissies en het College van Deskundigen. Het gaat om de toetsmatrijzen van de theorie-examens:

  • Laden en Lossen
  • Kennis Vaarwater
  • Kennis Schip & Motorkennis

De huidige toetsmatrijzen zijn nog geldig tot 1 mei 2020, daarna vervallen deze en treden de nieuwe toetsmatrijzen in werking.

Van Rembours naar Vooruit betalen

Postnl stopt binnenkort met Rembourszendingen. Dit houdt in dat er straks geen mogelijkheid meer is om bij de postbode te betalen.

Het aanvragen van handelingen met betrekking tot vaardocumenten kan op 3 manieren: per post, via de webshop en op afspraak aan de SAB-balie. Wordt je pakket via de post toegestuurd dan krijg je de bestelling aangetekend of onder rembours toegestuurd, na gelang de wijze waarop de aanvraag door je is gedaan. Het versturen van de aangetekende stukken blijft ongewijzigd bij een aanvraag via de webshop. Er is echter een grote wijziging gaande met de rembourszendingen. Dit heeft betrekking op alle aanvragen die per post worden ingediend.

De SAB is via een zijroute binnen ’Postnl’ ten ore gekomen dat de rembourszendingen vermoedelijk per 1 januari 2020 ophouden te bestaan. Dit zou betekenen dat er alleen nog maar via de webshop besteld en betaald zou kunnen worden. Omdat niet iedereen kan c.q. wil internetbankieren, is de SAB versneld op zoek gegaan naar een vergelijkbaar alternatief.

Doe je vanaf 16 december 2019 een aanvraag per post, dan is de routing als volgt:
- de aanvraag komt per post binnen;
- je ontvangt een bevestigingsmail van de binnenkomst van de aanvraag;
- jouw aanvraag wordt verwerkt en de bestelling klaargezet;
- je ontvangt een factuur met het verzoek om te betalen;
- na binnenkomst van de betaling wordt de bestelling verstuurd.

In de mail met het betaalverzoek vindt je de diverse mogelijkheden om de factuur te betalen, bijvoorbeeld door een bankoverschrijving, iDeal of creditcard. Er hoeft dus niet meer te worden betaalt aan de postbode en de verzendkosten zijn lager.

Beperking afgifte bilgewater opgelostP7220008

Zoals op onze website stond vermeld was er een beperking van afgifte van bilgewater in enkele regio’s. De SAB kan nu mededelen dat deze beperkingen sinds vrijdagmiddag 11 oktober zijn opgelost.

 

 

 

Problemen met inname bilgewaterhallo hoog water rijn e1513609592204

Nadere aanvulling op ons eerdere bericht omtrent inname bilgewater

Zoals het op onze website stond vermeld is er geen acuut landelijk probleem voor de afgifte van bilgewater. De afgifte is echter wel beperkt in de regio’s Rotterdam, Drechtsteden, Oost Nederland en Noord Nederland. Dit komt vanwege de beperkte verwerkingsmogelijkheden van het bilgewater aan wal. Op zeer korte termijn wordt hier een oplossing voor gerealiseerd door middel van de uitbreiding van de opslagcapaciteit op de inzamellocaties. De eventuele beperkingen voor de afgifte van bilgewater zijn dan voorbij.

Plan nu je afspraak voor de SAB-balieop afspraak SAB

Er werd de SAB al heel lang en frequent gevraagd of ze iets kon doen aan de soms lange wachttijden, want tja... het werk wacht niet. Van veel klanten kwam de vraag of de SAB niet óók op afspraak kon gaan werken? Dit wordt immers al op veel plaatsen gedaan?

Na lang beraad heeft de SAB besloten gehoor te geven aan de grote vraag vanuit de binnenvaart: per 1 mei 2019 gaat de SAB op afspraak werken. Via de computer, laptop, smartphone of tablet kun je nu zelf een afspraak inplannen om jouw vaardocumenten te regelen aan de SAB-balie. Op de SAB homepage vind je in de menubalk de optie 'afspraak maken'. Het programma geeft aan hoe lang jouw afspraak vermoedelijk gaat duren en zal de afspraak schriftelijk aan je bevestigen. Dit zal (onverwachte) wachttijden zoveel mogelijk beperken.

Het blijft natuurlijk wél van belang dat je de juiste documenten bij je hebt. Check vóór je bezoek welke documenten je mee moet nemen voor de handelingen die je wilt laten uitvoeren.

Kan ik nu niet meer ‘spontaan’ langskomen? Ja en nee. Nee, want je hebt een afspraak nodig. Ja, je kunt altijd checken of er voor diezelfde ochtend of middag nog een plek beschikbaar is. Tot een uur voor de gewenste tijd kan er worden ingepland, mits er plaats vrij is natuurlijk.

Mocht je het lastig vinden om een afspraak in te plannen of regel jij je zaken liever op afstand? Dan biedt de SAB-webshop een goede oplossing. Je kunt de door jouw gewenste handelingen digitaal aanvragen, de docu­menten uploaden én betalen via iDeal. Eventueel moet er nog een te stempelen vaardocument worden nagezonden. Na binnenkomst van dit document, met vermelding van het bestelnummer, kan er snel een koppeling gemaakt worden met jouw bestelling en heb je de bestelling met een paar dagen in huis. Dit bespaart niet alleen een hoop tijd maar ook reiskosten.

 

20130226 120533Aanpassingen restafvalabonnementen 2018

Sinds de invoering van het abonnementensysteem voor de inzameling van scheepsbedrijfsafval in 2013 is het aantal abonnementen toegenomen. Hierdoor is het in 2018 mogelijk om een aantal verbeteringen door te voeren. Uit de afgiftecijfers is gebleken dat er behoefte is aan een ruimere afgiftemogelijkheid voor KGA. In 2018 verhogen we de hoeveelheid KGA die afgegeven kan worden binnen het abonnement van 10kg naar 15kg per abonnement per jaar. Tevens is besloten om op de 10 inzamellocaties waar momenteel gescheiden restafval kan worden afgegeven, ook papiercontainers te plaatsen. Deze uitbreiding van de mogelijkheden voor gescheiden inzameling zorgt voor een vermindering van de stroom restafval en draagt bij aan de kabinetsdoelstelling voor een circulaire economie in 2050. De abonnementstarieven zullen naar aanleiding van deze verbeteringen niet worden verhoogd.

Pagina 1 van 3

Bestel via onze webshop

U kunt snel eenvoudig uw vaardocumenten bestellen via onze webshop.

Bestellingen via de webshop worden sneller afgehandeld en zijn goedkoper in verzendkosten.

Klik hier voor onze webshop.

Openingstijden balie

SAB balie alleen op afspraak.
Maak hier uw afspraak.

Maandag 09:00 - 16:00
Dinsdag 09:00 - 16:00
Woensdag 09:00 - 16:00
Donderdag 09:00 - 16:00
Vrijdag 09:00 - 16:00
Zaterdag Gesloten
Zondag Gesloten

Bekijk hier eventuele gewijzigde openingstijden

Bezoekadres

Waalhaven Z.Z. 19
3089 JH Rotterdam

Tel : +31 (0) 10 798 98 98
Fax: +31 (0) 10 404 80 19

Postadres

Postbus 5700
3008 AS Rotterdam

© 2020 SAB All Rights Reserved.

Geachte bezoeker,

Onze website maakt gebruik van cookies. Deze zijn nodig voor het correct functioneren van onze website. Lees meer....

Accepteren

SAB Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart (SAB) en cookies

Uiteraard respecteert de SAB uw privacy en heeft de SAB ervoor gezorgd dat u met de cookies niet persoonlijk kan worden geïdentificeerd. Gegevens die wel in de cookies staan opgeslagen, bewaart de SAB zorgvuldig en worden niet met andere partijen gedeeld (behalve onze affiliates) tenzij dit wettelijk verplicht is.
Om de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, gebruikt de SAB tevens andere cookies. Deze cookies zijn afkomstig van: Google Analytics, Google +1, AddThis, Double Click, XGraph en Livechatinc. Google Analytics, Google +1 en AddThis leveren rapportages over hoe bezoekers onze website gebruiken. Om daarvan gebruik te kunnen maken, plaatst de SAB cookies. De cookies verzamelen onder meer anonieme gegevens over uw surfgedrag en IP-adres. de SAB heeft geen controle over wat deze partijen met de cookies doen.

In- en uitschakelen van cookies

Cookies kunt u in- en uitschakelen of verwijderen via uw browser.

 

Dit cookiebeleid is voor het laatst herzien op 09-01-2017

feed-image Feed Entries