Sinds 1 januari 2011 wordt de afvalbeheersbijdrage voor scheepseigenaren geïnd via een ecokaart en een betaalterminal na het bunkeren. Na 12 jaar gebruik van deze systemen is gebleken dat ze verouderd en storingsgevoelig zijn. Voorbeelden hiervan zijn de afhankelijkheid van verouderde mobiele internettechnologie (2G), problemen met de leesbaarheid en beschikbaarheid van de ecokaart, en de achterhaalde techniek van de betaalterminal. Vanwege het aflopen van het huidige contract voor het SPE-CDNI systeem, wordt er nu gewerkt aan een geüpdatet SPE-CDNI systeem, waarbij rekening wordt gehouden met de nieuwste technologieën en mogelijkheden.
Wat gaat er veranderen?
Het vernieuwde SPE-CDNI systeem zal gebruikmaken van moderne communicatie- en softwaretechnologieën. De ecokaart en betaalterminal zullen verdwijnen en vervangen worden door een digitale app. Deze app zal beschikbaar zijn voor smartphones, tablets en PC's/laptops. Er komt een app voor de schipper/eigenaar en een aparte app voor het bunkerstation. Met deze apps kan de afvalbeheersbijdrage eenvoudig en snel draadloos worden betaald. Het oude papieren printbonnetje komt te vervallen; in plaats daarvan wordt het bonnetje voortaan digitaal beschikbaar gesteld. Via de app kunnen gebruikers op elk moment hun gegevens en transacties raadplegen.
Hoe werkt het nieuwe systeem in de praktijk tijdens het bunkeren?
De nieuwe methode voor het betalen van de afvalbeheersbijdrage zal grotendeels hetzelfde blijven. In plaats van de ecokaart te gebruiken, opent u de app om een code te laten scannen door het bunkerstation. Het bunkerstation voert vervolgens het aantal liters gebunkerde gasolie in zijn eigen app in. Hierna ontvangt u een melding om de betaling te bevestigen. Na uw bevestiging is de transactie voltooid.
Stap voor stap transactieprocedure:
- Schipper/eigenaar opent zijn app, een laat een barcode zien aan het bunkerstation
- Bunkerstation opent zijn app en scant de barcode
- Bunkerstation vult het aantal gebunkerde liters in
- Schipper/eigenaar ontvangt een melding op zijn app met de ingevoerde gegevens om akkoord te geven
- Na akkoord door de schipper/eigenaar is de transacte voltooid.
Wat moet u doen als schipper/eigenaar
Omdat de ecokaart zal verdwijnen, en middels een app de afvalbeheersbijdrage betaald gaat worden, zijn er een aantal veranderingen in u account. Zodra het nieuwe systeem in werking is, kunt u inloggen met de bij u bekende inloggegevens. Bij de eerste keer inloggen wordt er gevraagd uw wachtwoord te wijzigen. Na het inloggen vindt u alle gegevens terug, inclusief uw schepen. Waar u voorheen ecokaarten uitdeelde aan uw bemanningsleden, moet nu uw bemanningsleden toegang gegeven tot de app waarmee zij een transactie kunnen uitvoeren. Dit kan heel eenvoudig in het systeem door een emailadres in te voeren die u toegang wilt geven. De persoon achter dit emailadres ontvangt dan verdere instructies voor het downloaden van de app en inloggegevens. Personen die u toegang geeft kunnen geen gegevens van uw account inzien, het is alleen voor het betalen van de verwijderingsbijdrage. U kunt geheel zelf beheren wie toegang heeft en u kunt de toegang ook weer direct intrekken. Tevens is het mogelijk om vanuit uw account een barcode op papier uit te printen met een beperkte houdbaarheid in het geval de betaling via de app niet mogelijk is.
Wat kan ik met de app van schipper/eigenaar?
De app is alleen bedoeld voor het betalen van de afvalbeheersbijdrage. Waar dit voorheen met de ecokaart gebeurde, gebruikt u nu de app. Als u toegang heeft gekregen tot meerdere schepen en bedrijven, vindt u hier een overzicht van in uw app. U selecteer dan het juiste schip om een transactie te starten. Na het selecteren van het juiste schip zal de app een barcode tonen waar uw bunkerstation om zal vragen en scannen. Nadat het bunkerstation de bunkergegevens heeft ingevoerd in zijn eigen app, ontvangt u een bericht met deze gegevens en een mogelijkheid om akkoord te geven om de transactie te voltooien. Het “oude” papieren bonnetje wordt digitaal verzonden naar de ecorekeninghouder. U kunt de app ook gebruiken om een overzicht van transacties te bekijken.
Wat kan ik met de app van het bunkerstation?
Na het bunkeren wordt deze app gebruikt om een transactie te starten. Dit is in principe hetzelfde als voorheen met de betaalterminal. U scant de barcode van de schipper/eigenaar en de app zal de gegevens van het schip tonen voor verificatie. U vult het aantal liters in, en de schipper/eigenaar ontvangt een melding hiervan om akkoord te geven. Het “oude” papieren bonnetje wordt digitaal verzonden naar het bunkerstation.
Voor bunkerstations is het ook mogelijk om via een webbrowser op een PC of laptop een transactie te starten. U kunt dan geen barcode scannen, maar het schip handmatig op zoeken en de transactie te starten.
Voordelen van het nieuwe systeem
Het nieuwe systeem biedt diverse voordelen ten opzichte van het oude systeem:
- Verbeterde beschikbaarheid en stabiliteit: Het gebruik van moderne technologieën zorgt voor een stabieler en beter beschikbaar systeem.
- Snellere en eenvoudigere betalingen: Met de apps kunnen betalingen sneller en eenvoudiger worden uitgevoerd.
- Toegang tot digitale bonnetjes en transactiegegevens: Gebruikers kunnen op elk moment hun digitale bonnetjes en transactiegegevens inzien, wat zorgt voor meer overzicht en gemak.
- Minder afhankelijkheid van fysieke middelen: Door het verdwijnen van de ecokaart en de betaalterminal wordt het systeem minder afhankelijk van fysieke middelen, wat zal leiden tot minder storingen en problemen.
Vanaf 1 april is het zover: Nieuwe RSP van kracht
Met ingang van 1 april 2023 is het nieuwe Reglement betreffende het Scheepvaartpersoneel op de Rijn (RSP) van kracht. Dit brengt een aantal belangrijke veranderingen met zich mee voor de bemanningsleden in de binnenvaart. Zo zijn aanvullende eisen voorzien voor het verkrijgen van een functie en worden er nieuwe dienstboekjes geïntroduceerd.
Nieuw model dienstboekje
Vanaf 1 april 2023 zal de SAB het nieuwe model dienstboekje uit gaan geven: “Dienstboekje gecombineerd met kwalificatiecertificaten”. Een belangrijke verandering in dit model is dat er geen 2 verschillende functies meer worden afgegeven. In plaats van een functie op de nationale wateren en een functie op de Rijn is dit nu gecombineerd tot 1 functie welke geldig is op alle Europese wateren en wateren van de CCR landen. Deze functie wordt dan “kwalificatiecertificaat” genoemd, bijvoorbeeld Kwalificatiecertificaat Matroos.
Het dienstboekje hoeft tevens niet meer elk jaar gestempeld te worden. Hou echter in de gaten dat alleen vaardagen geldig worden gestempeld en geregistreerd die niet ouder zijn dan 15 maanden op het moment dat het dienstboekje wordt overlegd voor controle bij een bevoegde autoriteit. Door deze wijziging komt de aantekening op pagina 10 te vervallen. Het aanleveren van kopieën van het vaartijdenboek blijft ongewijzigd.
Aanvullende eisen voor het verkrijgen van een eerste gecombineerde dienstboekje
Om voor de eerste keer een dienstboekje met kwalificatiecertificaat Deksman te verkrijgen moet men een pasfoto, geldig legitimatiebewijs en een medische binnenvaartkeuring ( niet ouder dan 3 maanden) overleggen. Vanaf 1 april 2023 moet men naast de eerdere genoemde stukken ook een basisopleiding veiligheid deksman afronden bij een door het CBR erkende opleider en het certificaat overleggen bij de aanvraag.
Schippersboekje
Met ingang van 18 januari 2022 is, als gevolg van de EU Richtlijn, een dienstboekje specifiek voor de kwalificatiecertificaat schipper geïntroduceerd. Door het van kracht worden van het RSP wordt ook in dit reglement dit dienstboekje overgenomen. Een bezitter van een kwalificatiecertificaat schipper heeft dit boekje nodig om vaartijd aan te tonen voor het aanvragen van:
- een specifieke vergunning voor het varen op de Rijn of uitbreiding hiervan,
- een EU kwalificatiecertificaat binnenvaart – Deskundige op het gebied van vloeibaar gas (LNG),
- een specifieke vergunning voor het varen met Grote Konvooien.
Is de persoon in het bezit van een groot vaarbewijs (A/B), welke is afgegeven voor 18 januari 2022, dan moet hij eerst naar het CBR (of naar de autoriteit van het land waar het groot vaarbewijs is afgegeven) om deze om te wisselen voor het kwalificatiecertificaat schipper. Vervolgens kan de persoon met dit certificaat een dienstboekje schipper bij de SAB aanvragen.
ADN
Als gevolg van deze wijzigingen in de EU Richtlijn en het RSP vinden er ook een aantal wijzigingen plaats met betrekking tot het bijhouden van de vaartijd in het kader van de ADN voorschriften.
Met ingang van 1 september 2023 moeten ook de werkzaamheden aan boord van een type C of G schip in het kader van de voorschriften van het ADN aangetoond worden met een dienstboekje, een vaartijdenboek en het Certificaat van Goedkeuring (CvG) van betrokken schip (of schepen) van het type C of G.
Op duwbakken is het niet verplicht een vaartijdenboek aan boord te hebben en bij te houden. Om ADN-vaartijd aan te tonen en af te stempelen die aan boord van duwbakken zijn gemaakt, mag in plaats van het overleggen van het vaartijdenboek een werkgeversverklaring opgesteld worden. Een format hiervoor is verkrijgbaar op de SAB-website (sabni.nl).
In het kort de belangrijkste veranderingen in het verkrijgen van een functie
- bij deksman vooraf een “basisopleiding veiligheid deksman”;
- bij eerste wijziging van een functie een “medische binnenvaartkeuring” (niet ouder dan 3 maanden) en indien oud dienstboekje vol is en wordt vervolg door een nieuw model dienstboekje;
- altijd maar één functie op alle wateren (EU + CCR) en
- eerdere wijzigingen met ingang van 18 januari 2022 vindt u hier (link).
Versoepeling aantonen vaardagen Rijnpatent
Voor het aantonen en verkrijgen van vaardagen op de Rijn, middels een vaartijdverklaring, was de eis dat het desbetreffende traject 16 x moest worden afgelegd. Dit wordt per 1 april 2023 teruggebracht naar 3 reizen in elke richting, echter wel in de afgelopen 3 jaar (was 10 jaar).
Alles op een rij
Alle belangrijke veranderingen op een rij:
- Vanaf 1 april 2023 wordt alleen het nieuwe model dienstboekje uitgegeven die geldig is in alle Europese en CCR landen.
- Functies worden “Kwalificatiecertificaat” genoemd.
- Elk jaar verplicht afstempelen van het dienstboekje komt te vervallen. Echter wanneer het boekje ter controle aangeboden wordt, worden alleen vaardagen geteld die niet ouder zijn dan 15 maanden op moment van controle.
- Aantekening “pagina 10” komt te vervallen.
- Voor het verkrijgen van een eerste dienstboekje moet, naast het aanleveren van een pasfoto, geldig legitimatie bewijs en een medische binnenvaartkeuring, een basisopleiding veiligheid zijn afgerond bij een door het CBR erkende opleider.
- Bij eerste afgifte van kwalificatiecertificaat moet er een medische binnenvaartkeuring (niet ouder dan 3 maanden) overlegd worden.
- Als uw oude dienstboekje (uitgegeven vóór 1 april 2023) omgeruild moet worden voor het nieuwe model moet er ook een medische binnenvaartkeuring (niet ouder dan 3 maanden) overlegd worden.
- Versoepeling van 3 reizen in elke richting in de afgelopen 3 jaar voor een Rijnpatent in plaats van 16 keer.
Wijzigingen in het RSP
Met ingang van 1 april 2023 is het nieuwe Reglement betreffende het Scheepvaartpersoneel op de Rijn (RSP) van kracht. De belangrijkste wijzigingen in het kort samengevat:
- Een eerste dienstboekje met deksman is alleen te verkrijgen na een afgeronde basisopleiding veiligheid.
- Opname van EU richtlijn 2017/2397) in het RSP van de kwalificatiecertificaten, dienstboekjes en het vaartijdenboek. De CCR-documenten voldoen daardoor aan dezelfde eisen als de EU-documenten en zijn daarom geldig in alle EU-lidstaten.
- Modernisering van de voorwaarden voor machinisten en het verkrijgen van sport- en overheidspatenten.
- Verspoeling van aantonen van kennis op riviergedeelten voor het varen op Rijngedeelten met specifieke risico’s. De eis van het desbetreffende traject 16 x moest worden afgelegd wordt teruggebracht naar 3 reizen in elke richting, echter wel in de afgelopen 3 jaar (was 10 jaar).
Meer informatie vanuit het CCR vindt u hier. Uiteraard zal het nieuwe RSP met ingang van 1 april 2023 ook op de website van CCR te vinden zijn.
Wijziging aantonen ADN-vaartijd voor een ADN-vaartijdverklaring per 1 september 2023
Op 18 januari 2022 is de Europese Richtlijn 2397 in werking getreden. Door middel van een noodregeling is deze Richtlijn gedeeltelijk opgenomen in de Nederlandse regelgeving. De noodregeling schrijft o.a. enkele voorschriften voor m.b.t. het nieuwe “Schippers dienstboekje”. De algemene strekking van de Richtlijn/noodregeling is dat de personen, voor LNG – Rijnpatent en Grote Konvooien, zijn reizen daadwerkelijk moet aantonen in zijn dienstboekje/schippersdienstboekje.
Na overleg met het Ministerie is besloten om de zienswijze van de nieuwe Richtlijn ook door te trekken in het aantonen van ADN-vaartijd op een Type C of G schip. In het kader hiervan kunnen deze reizen niet enkel d.m.v. een werkgeversverklaring of enkel een vaartijdenboek worden aangetoond.
De reizen moeten dan ook worden aangetoond met het dienstboekje en het vaartijdenboek en het Certificaat van Goedkeuring (CVG) van betrokken schip (of schepen) van het type C of G. Deze reizen mogen niet ouder zijn dan 15 maanden ten tijde van afgeven vaartijdverklaring ADN.
Schippers
Voor schippers die in bezit zijn van het nieuwe Kwalificatiecertificaat Schipper is er een nieuw dienstboekje voorgeschreven namelijk het “Schippersboekje”. Schipper moeten hun ADN-vaartijd aantonen met afgestempelde vaardagen op een type C of G schip. Het afstempelen van vaardagen gebeurt op de algemene manier met het vaartijdenboek bij een officiële instantie. Een schippersboekje is alleen verkrijgbaar op vertoon van een Kwalificatiecertificaat Schipper die bij het Centraal Bureau Rijvaardigheden (CBR) aan te vragen is.
Omdat nog niet elke schipper in aanmerking kan komen voor een Kwalificatiecertificaat Schipper bij het CBR, mag er ook gebruikt gemaakt worden van een “reguliere” dienstboekje.
Deksman t/m stuurman
Overige bemanningsleden moeten ADN-vaartijd aantonen met het “reguliere” dienstboekje. Ook hiervoor geldt dat zij hun ADN-vaartijd aantonen met afgestempelde vaardagen op een type C of G schip. Het afstempelen van vaardagen gebeurt op de algemene manier met het vaartijdenboek bij een officiële instantie.
Vaartijd op duwbakken
Duwbakken zijn niet verplicht een vaartijdenboek aan boord te hebben of bij te houden. Om ADN-vaartijd aan te tonen en af te stempelen die aan boord van duwbakken zijn gemaakt, mag in plaats van het overleggen van het vaartijdenboek een werkgeversverklaring opgesteld worden. Een format hiervoor is verkrijgbaar op de SAB-website.
Concreet
- Per 1 september 2023 kan ADN-vaartijd alleen aangetoond worden met een dienstboekje voor het verkrijgen van een ADN-vaartijdverklaring.
- ADN-vaartijd in het dienstboekje moet tijdig ter controle overlegd worden met een vaartijdenboek (origineel of afdrukken/afbeeldingen op usb stick) bij een officiële instantie (ten tijde van controle maximaal 15 maanden terug).
- Bemanningsleden die vaartijd opbouwen op duwbakken overleggen een werkgeversverklaring ter controle en afstempelen van de vaartijd in het dienstboekje.
- Bij het aanvragen van een ADN-vaartijdverklaring moet ook het Certificaat van Goedkeuring van het schip/duwbak worden overlegd.