Vanaf 1 april is het zover: Nieuwe RSP van kracht

Met ingang van 1 april 2023 is het nieuwe Reglement betreffende het Scheepvaartpersoneel op de Rijn (RSP) van kracht. Dit brengt een aantal belangrijke veranderingen met zich mee voor de bemanningsleden in de binnenvaart. Zo zijn aanvullende eisen voorzien voor het verkrijgen van een functie en worden er nieuwe dienstboekjes geïntroduceerd.

Nieuw model dienstboekje

Vanaf 1 april 2023 zal de SAB het nieuwe model dienstboekje uit gaan geven: “Dienstboekje gecombineerd met kwalificatiecertificaten”. Een belangrijke verandering in dit model is dat er geen 2 verschillende functies meer worden afgegeven. In plaats van een functie op de nationale wateren en een functie op de Rijn is dit nu gecombineerd tot 1 functie welke geldig is op alle Europese wateren en wateren van de CCR landen. Deze functie wordt dan “kwalificatiecertificaat” genoemd, bijvoorbeeld Kwalificatiecertificaat Matroos.

Het dienstboekje hoeft tevens niet meer elk jaar gestempeld te worden. Hou echter in de gaten dat alleen vaardagen geldig worden gestempeld en geregistreerd die niet ouder zijn dan 15 maanden op het moment dat het dienstboekje wordt overlegd voor controle bij een bevoegde autoriteit. Door deze wijziging komt de aantekening op pagina 10 te vervallen. Het aanleveren van kopieën van het vaartijdenboek blijft ongewijzigd.

Aanvullende eisen voor het verkrijgen van een eerste gecombineerde dienstboekje

Om voor de eerste keer een dienstboekje met kwalificatiecertificaat Deksman te verkrijgen moet men een pasfoto, geldig legitimatiebewijs en een medische binnenvaartkeuring ( niet ouder dan 3 maanden) overleggen. Vanaf 1 april 2023 moet men naast de eerdere genoemde stukken ook een basisopleiding veiligheid deksman afronden bij een door het CBR erkende opleider en het certificaat overleggen bij de aanvraag.

Schippersboekje

Met ingang van 18 januari 2022 is, als gevolg van de EU Richtlijn, een dienstboekje specifiek voor de kwalificatiecertificaat schipper geïntroduceerd. Door het van kracht worden van het RSP wordt ook in dit reglement dit dienstboekje overgenomen. Een bezitter van een kwalificatiecertificaat schipper heeft dit boekje nodig om vaartijd aan te tonen voor het aanvragen van:

  • een specifieke vergunning voor het varen op de Rijn of uitbreiding hiervan,
  • een EU kwalificatiecertificaat binnenvaart – Deskundige op het gebied van vloeibaar gas (LNG),
  • een specifieke vergunning voor het varen met Grote Konvooien.

Is de persoon in het bezit van een groot vaarbewijs (A/B), welke is afgegeven voor 18 januari 2022, dan moet hij eerst naar het CBR (of naar de autoriteit van het land waar het groot vaarbewijs is afgegeven) om deze om te wisselen voor het kwalificatiecertificaat schipper. Vervolgens kan de persoon met dit certificaat een dienstboekje schipper bij de SAB aanvragen.

ADN

Als gevolg van deze wijzigingen in de EU Richtlijn en het RSP vinden er ook een aantal wijzigingen plaats met betrekking tot het bijhouden van de vaartijd in het kader van de ADN voorschriften.

Met ingang van 1 september 2023 moeten ook de werkzaamheden aan boord van een type C of G schip in het kader van de voorschriften van het ADN aangetoond worden met een dienstboekje, een vaartijdenboek en het Certificaat van Goedkeuring (CvG) van betrokken schip (of schepen) van het type C of G.

Op duwbakken is het niet verplicht een vaartijdenboek aan boord te hebben en bij te houden. Om ADN-vaartijd aan te tonen en af te stempelen die aan boord van duwbakken zijn gemaakt, mag in plaats van het overleggen van het vaartijdenboek een werkgeversverklaring opgesteld worden. Een format hiervoor is verkrijgbaar op de SAB-website (sabni.nl).

In het kort de belangrijkste veranderingen in het verkrijgen van een functie

  • bij deksman vooraf een “basisopleiding veiligheid deksman”;
  • bij eerste wijziging van een functie een “medische binnenvaartkeuring” (niet ouder dan 3 maanden) en indien oud dienstboekje vol is en wordt vervolg door een nieuw model dienstboekje;
  • altijd maar één functie op alle wateren (EU + CCR) en
  • eerdere wijzigingen met ingang van 18 januari 2022 vindt u hier (link).

Versoepeling aantonen vaardagen Rijnpatent

Voor het aantonen en verkrijgen van vaardagen op de Rijn, middels een vaartijdverklaring, was de eis dat het desbetreffende traject 16 x moest worden afgelegd. Dit wordt per 1 april 2023 teruggebracht naar 3 reizen in elke richting, echter wel in de afgelopen 3 jaar (was 10 jaar).

Alles op een rij

Alle belangrijke veranderingen op een rij:

  • Vanaf 1 april 2023 wordt alleen het nieuwe model dienstboekje uitgegeven die geldig is in alle Europese en CCR landen.
  • Functies worden “Kwalificatiecertificaat” genoemd.
  • Elk jaar verplicht afstempelen van het dienstboekje komt te vervallen. Echter wanneer het boekje ter controle aangeboden wordt, worden alleen vaardagen geteld die niet ouder zijn dan 15 maanden op moment van controle.
  • Aantekening “pagina 10” komt te vervallen.
  • Voor het verkrijgen van een eerste dienstboekje moet, naast het aanleveren van een pasfoto, geldig legitimatie bewijs en een medische binnenvaartkeuring, een basisopleiding veiligheid zijn afgerond bij een door het CBR erkende opleider.
  • Bij eerste afgifte van kwalificatiecertificaat moet er een medische binnenvaartkeuring (niet ouder dan 3 maanden) overlegd worden.
  • Als uw oude dienstboekje (uitgegeven vóór 1 april 2023) omgeruild moet worden voor het nieuwe model moet er ook een medische binnenvaartkeuring (niet ouder dan 3 maanden) overlegd worden.
  • Versoepeling van 3 reizen in elke richting in de afgelopen 3 jaar voor een Rijnpatent in plaats van 16 keer.
Dit bericht is gepost in Nieuws. Bookmark de link.
Deze site maakt gebruik van cookies om je een betere surfervaring te bieden. Door deze website te bekijken en te gebruiken ga je akkoord met het gebruik van cookies.