Aantal wachtenden aan de SAB balie op dit moment is: 0

Als u nog nooit in bezit ben geweest van een dienstboekje en u wilt een dienstboekje aanvragen dan hebben wij het volgende nodig:

  • U bent op moment van aanvragen minimaal 16 jaar (of 15 jaar als u een binnenvaartopleiding volgt);
  • Een volledig ingevuld aanvraagformulier;
  • Eén recente pasfoto;
  • Een (kopie) geldig legitimatiebewijs;
  • Een originele geneeskundige verklaring voor de Rijn- en binnenvaart niet ouder dan 3 maanden (zie lijst keuringsartsen).
    Als u in bezit ben van een Groot Vaarbewijs of Zeilbewijs is een keuring niet nodig. Een keuring voor zeevaart is helaas niet geldig.
  • Eventueel een monsterboekje: Er kan echter maximaal 2 jaar vaartijd vanuit de zee-, kust- en visserijvaart meegerekend worden, daarbij gelden 250 zeevaartdagen als één jaar vaartijd.

Bij de aanvraag van uw eerste dienstboekje wordt bepaald welke functie op u van toepassing is. Om de functie te kunnen bepalen kunnen de volgende documenten van belang zijn:

  • (kopieën van) Binnenvaart- en scheepvaartdiploma's.
Vaartijd die behaald is tijdens het 15e levensjaar telt niet mee bij de bepaling van toekomstige functies en vaartijdverklaringen.

In buitenlandse dienstboekjes worden geen functies buiten de Rijn toegekend wegens onbekendheid met wet- en regelgeving in het buitenland. Toegekende functies door CCR-landen worden door de SAB overgenomen.
Landen buiten de Rijnoeverstaten mogen geen functies op de Rijn toekennen. Dit is alleen toegestaan door de Rijnoeverstaten. Indien er door een land buiten de Rijnoeverstaat een functie wordt aangegeven (Rijn of daarbuiten), dan wordt deze functie niet automatisch overgenomen in een nieuw, door SAB uitgegeven dienstboekje. Alle vaartijd wordt dan opnieuw (na)geteld.

 

 U kunt een aanvraag voor een eerste dienstboekje doen:

  • Via de webshop.
    U kunt de gevraagde documenten digitaal uploaden bij uw bestelling en afrekenen middels iDEAL. Doorgaans wordt uw bestelling binnen 2 tot 3 werkdagen in behandeling genomen. Wij sturen uw bestelling weer aangetekend naar u terug.
  • Per post. 
    U stuurt uw aanvraag en bovengenoemde documenten naar Postbus 5700, 3008 AS te Rotterdam. Wij sturen uw bestelling weer terug onder rembours. Dit betekent dat u aan de postbode dient te betalen. Aanvragen per post hebben een langere verwerkingstijd (+- 14 werkdagen)  en brengen hogere kosten met zich mee vanwege de rembourskosten.
  • Aan de SAB balie.
    U of een gemachtigde kan persoonlijk langskomen bij onze balie op werkdagen tussen 09:00 en 16:00. Uw bestelling wordt direct afgehandeld en u rekent af per pin (contant niet mogelijk). Afhankelijk van het aantal wachtenden kunnen de wachttijden oplopen tot meer dan een uur.

Tarieven dienstboekje

Nieuw of vervolg dienstboekje

€ 53,36

Controle & afstempelen

€ 20,10

Functiewijziging

€ 20,10

Tarieven per 1-1-2017 - Inclusief BTW

Dienstboekje vermist?

Een dienstboekje is een officieel document. Als deze vermist is dient u hiervan aangifte te doen bij de politie of aan de SAB balie. U krijgt dan een Kennisgeving van Vermissing, waarmee u bij ons weer een nieuw dienstboekje kunt aanvragen.

Bestel via onze webshop

Bestellingen via de webshop hebben een kortere verwerkingstijd en zijn goedkoper wat betreft de verzendkosten.

Klik hier voor onze webshop.

Zelf uw gegevens inzien

Wist u dat u zelf uw gegevens digitaal kunt inzien? Zo kunt u uw persoonlijke gegevens bekijken, de bij ons geregistreerde vaartijden, diploma's, certificaten, enz.
Registreer uzelf voor toegang tot uw gegevens via www.iisr.eu

© 2017 SAB All Rights Reserved.

Geachte bezoeker,

Onze website maakt gebruik van cookies. Deze zijn nodig voor het correct functioneren van onze website. Lees meer....

Accepteren

SAB Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart (SAB) en cookies

Uiteraard respecteert de SAB uw privacy en heeft de SAB ervoor gezorgd dat u met de cookies niet persoonlijk kan worden geïdentificeerd. Gegevens die wel in de cookies staan opgeslagen, bewaart de SAB zorgvuldig en worden niet met andere partijen gedeeld (behalve onze affiliates) tenzij dit wettelijk verplicht is.
Om de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, gebruikt de SAB tevens andere cookies. Deze cookies zijn afkomstig van: Google Analytics, Google +1, AddThis, Double Click, XGraph en Livechatinc. Google Analytics, Google +1 en AddThis leveren rapportages over hoe bezoekers onze website gebruiken. Om daarvan gebruik te kunnen maken, plaatst de SAB cookies. De cookies verzamelen onder meer anonieme gegevens over uw surfgedrag en IP-adres. de SAB heeft geen controle over wat deze partijen met de cookies doen.

In- en uitschakelen van cookies

Cookies kunt u in- en uitschakelen of verwijderen via uw browser.

 

Dit cookiebeleid is voor het laatst herzien op 09-01-2017